Anmeldelse

Formula One 2003

Sony Computer Entertainment Europe og EA Sports har kjempet side om side i et par år om å levere det beste offisielle Formel 1-spillet til PS2. Slike konkurranser gagner gjerne forbrukerne, men nå har EA Sports kastet inn håndkleet med deres siste Formel 1-spill, F1 Career Challenge.

Side 1
Side 2

Resultatet er at Formula One 2003 er eneste mulighet for deg som vil legge fingrene på 2003-sesongen. Det gjelder ikke bare på PlayStation 2. Sonys F1-lisens gjør at spillet faktisk er eneste offisielle F1-tittel fra nåværende sesong, uansett plattform. Likevel har det en konkurrent i nettopp F1CC, for spillene har mye til felles selv om de ikke omhandler samme sesong.

Mange innstillingsmuligheter
Bilspill på konsoll har ikke for vane å være spesielt simulatorpregede. En viktig årsak til det er den relativt begrensede følelsen en gamepad gir. Det finnes selvsagt ratt, men utbredelsen er ikke stor nok til at spill spesialsydd for dette er lønnsomt. Det er også grenser for hvor mange menyvalg og innstillingsmuligheter det i praksis er overkommelig å navigere seg gjennom med ratt eller gamepad. EA Sports løste dette ved å gi spilleren svært få innstillingsmuligheter og en ganske klar fokusering på tilgjengelighet. SCEE har heldigvis valgt en annen linje. Et godt menysystem gir den interesserte tilgang til det meste av tenkelige innstillingsmuligheter, men samtidig er det ingen ting i veien for å hoppe rett ned i førersetet for de som måtte ønske det.

Kontrollene bærer også preg av at spillet heller mer mot simulator enn F1CC. Det er lagt opp til kontroll med den venstre analoge stikka for sving. Gass og brems styres med knapper eller høyre analoge stikke. D-paden brukes til å justere tractionkontroll og bremsefordeling underveis i løpet, noe som nok kan ta litt tid å venne seg til for de som er vant til å styre med denne. Det kreves også noe tilvenning for å beherske de analoge stikkene, da de er mer følsomme enn i de fleste andre spill. I begynnelsen blir det lett litt slalomracing, men etter en liten innkjøringsperiode går alt mye bedre. Da er det faktisk mulig å beregne svingene ganske godt, det er ikke snakk om full sving eller ingenting slik som det fort blir i en del andre titler. Likevel gjør spillet seg absolutt best med ratt. Uansett hvor god du måtte bli med gamepaden er det en grunn til at det sitter et ratt i F1-bilene, og ikke en gamepad. Støtten for ratt er god, til og med Logitech MOMO Racing (PC) fungerer, i alle fall så langt det er mulig med for få knapper.

Formula One 2003 omhandler selvsagt 2003-sesongen av Formel 1-sirkuset. Team, førere, sponsorer og baner er oppgradert for sesongen, og kanskje viktigst av alt; reglene. Den mest merkbare av regelforandringene fra 2002 til 2003 er gjennomførelsen av lørdagskvalifiseringen. Formula One 2003 har heldigvis fått med seg dette, slik at du nå kun har én runde på å sette kvalifiseringstiden før søndagsløpet. En feil i løpet av denne kritiske runden, og du må regne med å starte fra bakerste startposisjon. Som nevnt er banene også oppgradert for å skape en mest mulig identisk 2003-opplevelse, men her har SCEE slurvet litt. Enkelte av banene har tydelige feil, nettopp på punkter som har blitt forandret siden 2002. For eksempel ser det ikke ut til at de har fått med seg at A1 Ring har blitt lettere modifisert siden forrige sesong. Det er ikke snakk om noen kritiske feil, men det føles likevel litt unødvendig. Spesielt de gangene du kjører av veien og vet at du hadde klart deg fint om banen bare hadde vært som den skulle. Det kan faktisk skje.

God flyt
Grafisk er det ikke stort å utsette på spillet. Både modeller og teksturer er gode og detaljerte. I tillegg flyter det hele aldeles utmerket, det er ikke engang tegn til hakking i kaoset i første sving. En stor fordel i forhold til F1CC som får alvorlige problemer så fort det blir mer enn to biler på skjermen. Nå var det riktignok to biler mer i 2002-sesongen enn det er i 2003-sesongen, men det er neppe her problemet til F1CC ligger. Motorlydene er godkjente, men det som imponerer mest er beskjedene fra depotet. Kvaliteten er ganske ordinær, men innholdet er akkurat slik det skal være. Du får for eksempel beskjed om motstandere er ute for ulykker eller setter gode rundetider, og ikke minst hvordan du ligger an i forhold til de andre.

Formel 1 dreier seg fremfor alt om veigrep. De enorme vingene sørger for at bilene bokstavelig talt ligger klistret til veien. Marktrykket er så enormt kraftig at det trolig ikke ville by på problemer å kjøre opp ned, som for eksempel i taket av en tunnel. De brede dekkene gjør også sitt for å holde bilen på banen i svingene, i imponerende hastigheter. Riktignok ikke i like stor grad som slicks i ”gamle dager”, men dog. Når bilene i tillegg har en minimumsvekt på kun 600kg (inkludert sjåfør), sier det seg i grunnen selv at når grepet på bakhjulene først svikter er det over og ut, sjansen for å hente inn bilen igjen er minimal. Det er derfor litt paradoksalt at Formula One 2003, som ellers gir inntrykk av å være mer simulatorinspirert enn F1CC, bommer så til de grader på fysikken. Overstyringer kan lett kontrolleres, og med litt trening kan du nesten kjøre med bredsladd gjennom svingene. Virkelig ødeleggende for følelsen, slikt hører hjemme i rallyspill. Det kan selvsagt være med på å gjøre spillet lettilgjengelig og underholdende for de store masser, men et F1-spill appellerer nok uansett mest til interesserte av motorsporten.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden