Forhåndsnedlastingen av Half-Life 2 er åpen for alle som har en Steam-konto. Kort sagt er går det ut på at materiale fra spillet blir lastet ned til brukernes datamaskiner, slik at det ikke blir så mye å laste ned den dagen spillet slippes. Den tilgjengelige dataen kan naturligvis ikke brukes uten at du kjøper resten av spillet, og består etter alt å dømme av teksturer, lydfiler og lignende.
På denne måten håper Valve å kunne slippe noe av det massive presset som utvilsomt vil komme på Steam-nettverket den dagen spillet faktisk kommer i salg og tusener av gamere verden over prøver å laste det ned. Hvis et betydelig antall av disse slipper unna med noen titalls MB i stedet for den komplette pakken på omtrent to GB, vil arbeidsmengden for serverne begrenses.
Det er mange som ser på denne forhåndsnedlastningen som et tegn på at det ikke er lenge til Half-Life 2 blir ferdigutviklet. Det som i alle fall er klart er at Valve ikke ville ha startet forhåndsnedlastingen om de ikke var temmelig sikre på at de filene de sender ut nå blir brukt i det ferdige produktet. Verken Valve eller Vivendi har kommet med noen kunngjøringer angående utgivelsesdatoen til spillet enda.