Nordisk Film Interactive – som importerer PlayStation i Norge – har allerede gitt utvalgte spillbutikker reklamemateriell for PlayStation 3, slik at kundene ikke skal være i tvil om at neste generasjon PlayStation kommer i salg 17. november. Dette melder bransjebladet Faro Journalen i dag.
Selv om den norske prisen enda ikke er offentliggjort, har flere butikker nå åpnet for forhåndsbestilling for de kundene som ønsker å sikre seg en maskin på lanseringsdagen. Konkret hvor mange maskiner som vil være tilgjengelig på åpningsdagen er imidlertid ikke kjent.
- Vi kan ikke love at alle som forhåndsbestiller får maskin på releasedagen, men alle får en plass i køen, sier Christian Holther i Nordisk Film til Faro Journalen. Han forteller at butikkene vil operere med lister og køsystemer, men at Nordisk Film Interactive foreløpig ikke har spikret noen strategi for hvordan de ulike butikkene skal prioriteres.
I følge Faro Journalen er Spaceworld, Spiderman, EB Games, Musikkverket og Siba en del av kampanjen. Johannes Bartels, spillansvarlig for Spaceworld Megastore i Oslo er ikke bekymret for at all reklamering for PlayStation 3 vil ødelegge for salget av eksisterende konsoller og spill.
– Det er såpass mange som venter på den, og er klar over at den kommer, så jeg tror ikke det vil gå ut over salget av eksisterende produkter å bruke utstillingsplass på PlayStation 3. Hypen rundt maskinen er så stor, at som forhandler er det viktig å være på hugget, sier Bartels til Faro Journalen.
Han forteller også at listen allerede begynner å fylles opp, så hvis du er blant de ivrigste bør du ta turen innom en av de nevnte butikkene innen kort tid. Den europeiske prisen er satt til 599 Euro for versjonen med 60 GB harddisk, trådløst nettverkskort, HDMI-støtte og minnekortleser. Utgaven til 499 Euro har kun 20 GB harddisk som ekstrautstyr.