Mange syns Xbox 360-kontrolleren er den mest komfortable å holde i, sett i forhold til kontrollerne som følger med GameCube, PlayStation 2 og Xbox. Men komfort hjelper lite for de som legger fra seg kontrolleren fordi det er for mange knapper å holde styr på.
I et intervju med GamerTag Radio innser Xbox-toppen Peter Moore at kontrollfunksjonene i dagens maskiner er for kompliserte for mannen i gata.
– Skulderknapper, avtrekkere, analoge styrespaker, d-pads, jeg mener, det er mye å holde styr på, mener Moore.
Han mener at den skremmende faktoren som ligger i dagens komplekse kontrollere lett kan forsvinne hvis man forsøker å lage spillene enklere og mer intuitive. Helst ser han at spillindustrien forsøker å gjøre spillene så tilgjengelige som mulig, for å få opp interessen fra nye kundegrupper. Han sammenligner blant annet med den minimalistiske styrespaken for klassiske Atari 2006.
Nintendo har vært mye frempå for å fortelle hvor enkle kontrollerne til Wii skal bli, og at de ønsker å nå ut til et bredere publikum – ikke bare de som har spilt data- og videospill siden før de lærte å gå. Moore ser at Wii forsøker, men er likevel ikke helt overbevist:
– Wii forsøker å ta oss tilbake til gamledager, men når jeg første gang prøvde Wii-kontrolleren ble jeg overrasket over hvor mange knapper den hadde. Selv der trengte jeg litt tilvenningstid, sier Moore. Han trekker også frem sin egen datter på 14 år som et eksempel på en spiller som syns Xbox-spillet Project Gotham Racing ble frustrerende på grunn av knappeoppsettet og bruken av skulderknappene.
Microsoft ønsker ikke å gå ut med detaljer om en eventuelt ny kontroller, men det er tydelig at de har et kort i ermet i forsøket på gjøre spill mer allment tilgjengelig. More presiserer i intervjuet at de ikke vil presse frem et produkt som er verken nyskapende eller intuitivt.