Operation Flashpoint-serien er kjent for sin høye grad av realisme, og selv om det forrige spillet i serien, Dragon Rising, ikke var like simulatorpreget som de første leverte det en langt mer taktisk og realistisk krigsopplevelse enn spill som Call of Duty: Modern Warfare.
Som sine forgjengere skal det neste Operation Flashpoint-spillet, Red River, ta en litt mer seriøs og realistisk rute enn de fleste andre krigsspillene på markedet, men samtidig vil Codemasters gjøre mer for å appellere til massemarkedet.
– Inntrykket jeg har er at nitti prosent av spillerne elsket Operation Flashpoint: Dragon Rising. De synes det var ulikt andre spill, men at det var veldig vanskelig. Ti prosent synes ikke det var vanskelig nok. De folkene jeg ønsker å få spillet riktig for er de nitti prosentene, sier kreativ sjef Sion Lenton i en sniktitt hos IGN.
Forsøket på å gjøre spillet lettere inkluderer et mer strømlinjeformet ordresystem, samt et nytt siktesystem som blant annet lar deg kjapt låse siktet på spesifikke fiender (så lenge de er på relativt nært hold). IGN skriver at systemet minner om det vi finner i Call of Duty-serien. Systemet kan imidlertid skrus av, hvis du ikke trenger hjelp.
Handlingen i Red River foregår i Tajikistan, et sentralasiatisk land som grenser til Uzbekistan i vest, Pakistan og Afghanistan i sør og Kina i øst. Landet var underlagt Sovjetunionen frem til 1991, og store deler av nittitallet var preget av borgerkrig.
Som i Dragon Rising er det Kina som er den store slemmingen i Red River, og amerikanske tropper har blitt plassert i landet for å hindre kineserne i å ta kontroll. Handlingen foregår langs Vakhsh-elva (også kjent som den røde elva), og underveis i spillets tre akter får du oppleve enorme fjellområder og massevis av natur, samt befolkede strøk som vil vise litt av landets store mangfold (med steder preget av russisk, afghansk og kinesisk kultur).
Tidlig i kampanjen er omgivelsene og oppdragene laget for å minne litt om dem vi finner i Bad Company og Call of Duty-spillene, men dette vil forandre seg etter hvert, og spillet skal være svært variert.
De datastyrte medspillerne skal være smartere enn før, men de kan også erstattes av mennesker. Opp til fire spillere kan spille sammen for å løse oppdragene.