Det var i begynnelsen av desember at Forbrukerrådet ba norske Nintendo Switch-eiere om å melde fra om problemer med konsollens Joy-Con-kontrollere. Målet var å kartlegge hvor utbredt det såkalte «drift»-problemet er for nordmenn, og etter bare ti dager har over 1100 klager kommet inn.
I en pressemelding forteller Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver hos Forbrukerrådet, at de foreløpige tallene viser at feilen er et stort problem for norske kunder.
– Det store antallet norske Nintendo-kunder som har meldt ifra til oss viser hvor utstrakt dette problemet er. Det er urovekkende å se hvor dårlig kvaliteten på dette relativt dyre produktet er, sier Iversen.
– Et skrøpelig produkt
Tilbakemeldingene viser videre at hele to tredjedeler av de som har hatt Joy-Con-problemer opplevde dem i løpet av det første året etter at kontrollerne ble kjøpt. Det tyder på at kontrolleren er et skrøpelig produkt, mener Iversen.
– At så mange melder om feil allerede under produktets første leveår sier mye om hvor lite holdbare disse produktene er. Når vi vet at selve konsollen har solgt mer enn 68 millioner eksemplarer er det svært bekymringsverdig å tenke på hvor mange av disse kontrollerne som har blitt kassert, kastet eller byttet ut som følge av dette.
Ifølge Iversen blir problemet ytterligere bekymringsverdig av at tre fjerdedeler av de som har opplevd feil aldri meldte fra til verken Nintendo eller butikken der de kjøpte sine Joy-Con. En del som faktisk sa fra skal ha støtt på problemer med å få ordnet service eller erstatningsprodukt.
– Dette vitner om et underforbruk av forbrukerrettigheter som er krystallklare. Dersom et produkt som dette har en fabrikasjonsfeil, så kan du klage på det i fem år. Det er kritikkverdig hvis den norske importøren har skapt en høy terskel for forbrukere til å få ordnet opp i dette unormalt utbredte problemet. Vi ser at en god del ikke benytter seg av rettighetene sine her, og det kan tyde på at det er blitt vanskeliggjort, sier Iversen.
– Tar stolthet i å lage holdbare produkter
Som svar på kommentaren forteller Nintendos distributør i Norge – Bergsala – at det er fritt frem for misfornøyde kunder å ta kontakt. I en uttalelse til Gamer.no skriver Bergsala at Nintendos dør alltid er åpen for de som vil ha hjelp.
– Nintendo tar stolthet i å lage holdbare produkter av høy kvalitet og forbedrer de kontinuerlig. Vi ønsker at forbrukere skal ha det gøy med våre produkter, og om de trenger noen form for hjelp så oppfordrer vi de alltid til å besøke http://support.nintendo.com slik at vi kan hjelpe dem.
Forbrukerrådets kartlegging gjøres for øvrig i samarbeid med forbrukerorganisasjoner fra Frankrike, Belgia, Nederland, Portugal, Italia, Slovakia, Slovenia og Hellas. Til sammen har tiltaket samlet inn over 20 700 klager.
Om du har opplevd problemer med dine Nintendo Switch-kontrollere kan du melde fra via Forbrukerrådets nettsider.
LES OGSÅ: Nintendo åpner likevel for kansellering av forhåndsbestillinger »