Nintendo - Forbrukerrådet

Forbrukerrådet ber Nintendo Switch-eiere melde fra om Joy-Con-problemer

Slår seg sammen med ni andre forbrukerorganisasjoner for å finne ut mer om «drift»-feilen.

Audun Rodem, Gamer.no

Helt siden lanseringen av Nintendo Switch har eiere av konsollen meldt om feil med Joy-Con-kontrollerne. I land som USA har problemet endt i gruppesøksmål mot spillmakeren, og nå vil Forbrukerrådet vite mer om problemet her i Norge.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Halvor Pritzlaff Njerve/Forbrukerrådet

Som juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen forteller har Forbrukerrådet gått sammen med ni andre forbrukerorganisasjoner fra hele Europa. Sammen skal de kartlegge hvor utbredt det er med den såkalte «drift»-feilen, som gjør at kontrolleren gir input til konsollen selv om man ikke rører på spakene.

– Feilen gjør rett og slett kontrollerne ubrukelige. Dessuten har forbrukerne, i svært mange tilfeller, selv måttet erstatte eller betale for reparasjon av de defekte kontrollene. Det ser vi på som svært problematisk, sier Iversen.

Forbrukerrådet ber nå om at norske kunder som har opplevd Joy-Con-problemer tar kontakt via et spørreskjema på rådets nettsider.

Den franske forbrukerorganisasjonen har allerede fått inn 9000 klager, og Iversen håper nå at norske forbrukere melder seg slik at Forbrukerrådet kan finne ut av hvordan situasjonen skal håndteres.

– Ved at norske forbrukere forteller om sine opplevelser med denne feilen, kan vi sammen med de andre forbrukerorganisasjonene finne ut hvilke grep vi må ta for å sikre at Nintendo-kundene blir rettferdig behandlet, forteller Iversen.

LES OGSÅ: Nintendo-sjefen beklager problemer med Switch-kontrollerne »

Siste fra forsiden