Hva er forbedret?
Dungeons & Dragons Online har alltid vært et massivt onlinespill med et tungt fokus på utstyr. Spillets utstyrssystem er veldig godt og det gir spillerne muligheter til å utstyre seg selv på haugevis av forskjellige måter og følge mange forskjellige strategier. I tillegg er mye av utstyret og de fleste våpnene gode i forskjellige situasjoner. Spillerne må hele tiden skifte mellom hva de har på seg og hva de denger løs på fiendene med.
Etter lanseringen Dungeons & Dragons Online har masse nytt utstyr blitt innført og mye av det gamle endret. I de senere utvidelsespakkene har spillet lagt fokuset mer over på å la spillerne samle sammen masse deler som de senere kan bytte inn for mektige ting, men i de aller siste utvidelsene har dette blitt tatt enda et skritt lengre.
Nå kan nemlig spillerne selv lage mye av det utstyret de trenger. De må fortsatt samle inn masse små deler men kan nå velge akkurat hvilke egenskaper deres våpen, ringer, hansker eller rustning skal ha. Dette har åpnet for masse nye muligheter og det å kunne lage slik kraftig utstyr akkurat slik du selv ønsker gir spillet masse dybde.
Når du nå både skal utforme din karakter, velge hvilke rase og hvilke klasse eller kombinasjon av klasser han skal ha, så må du legge en strategi slik at du vet hva du ender opp med. I tillegg kan denne strategien bli tungt påvirket av hva slags utstyr du har lyst at din rollefigur skal ha. Slik blir de strategiske valgene spillerne må ta i Dungeons & Dragons Online veldig viktige og jeg elsker dybden og variasjonen.
Samtlige av spillets klasser er også forbedret. Du kan nå velge mellom såkalte prestisjeklasser som tilbyr unike forbedringer av hver klasse. Alle disse valgene har gjort spillet mer komplisert, men når du lager en ny rollefigur har du muligheten til å velge mellom forskjellige ferdiglagde stier som skal hjelpe deg til å lage den figuren du ønsker på en effektiv måte.
En annen nyvinning som gradvis blir innført i disse dager er at spillere som er på erfaringsnivå 20 kan velge å gjennomføre gamle oppdrag i «epic»-modus. Disse episke oppdragene er utrolig vanskelige og utfordrende men belønningene de byr på er kjempestore. I de episke oppdragene kan du finne gjenstander som kan oppgradere gammelt unikt utstyr slik at det blir vanvittig mektig.
Hvis du klarer å gjennomføre nok av disse episke oppdragene kan du også gå gjennom noe som kalles ekte gjenfødelse. Her kan spilleren velge å starte på nivå 1 igjen. Han kan nå velge helt ny rase, helt ny klasse og helt nye evner. Du kan spørre deg hvorfor i all verden noen vil gå fra nivå 20 til nivå 1, men rollefiguren som går gjennom prosessen blir gjenfødt enda sterkere enn før og han får beholde alt det utstyret han har samlet sammen.
Alle disse forbedringene av Dungeons & Dragons Online gir spillet et voldsomt mangfold og det gir erfarne spillere mange kompliserte valgmuligheter som kan utfordre dem. Dette er en mekanikk som gjør spillet morsomt i lange perioder. Få spill har klart dette kunststykket bedre enn nettopp dette onlinespillet.
Noe foreldet
Selv om mye nytt har blitt innført og mange forbedringer gjort er det helt klart at Dungeons & Dragons Online er et spill fra 2006. Selv om dagens spill kan skilte med DirectX 10 og flere grafiske oppgraderinger, er det rett og slett ikke særlig stor forskjell å spore når det gjelder spillets utseende. DirectX 10 gjorde for eksempel mye mer for Age of Conan enn det gjør for Dungeons & Dragons Online.
Grafikken er på ingen måte dårlig, men spesielt det tidligste innholdet bærer sterkt preg av at det ble laget for flere år siden. Spillets nyere områder byr på en bedre og mer variert visuell opplevelse som helt klart byr på mange vakre og spennende syn.
Spillets kanskje svakeste side når det gjelder det visuelle er utstyrssystemet. Ikonene er veldig små og de ser ganske foreldet ut der de ligger i din bankboks eller utstyrssekk. I de fleste nyere massive onlinespill er dette noe som har blitt tydelig forbedret.
En annen ting man har begynt å gå mer bort i fra i mer moderne massive onlinespill er det som kalles instansering. Dungeons & Dragons Online er et spill som er basert rundt dette prinsippet, nemlig at alle områder er sin egen instans – eller med andre ord at spillerne må gå gjennom dører og se på en lasteskjerm mellom hver gang de går til et annet område.
Dungeons & Dragons Online har kuttet noe ned på antallet instanser i spillets hovedby, men selve grunnelementet i spillet er fortsatt at samtlige oppdrag spillerne gjør befinner seg i en egen lukket instans. Jeg har personlig ikke mye i mot et slik system. Likevel kan jeg forstå de som ønsker seg store og åpne områder hvor de kan møte på hvem, når som helst og vandre i vei på oppdagelsesreiser.
Det tekniske i Dungeons & Dragons Online begynner også å dra på årene, for spillet likte definitivt ikke de nyeste Nvidia-skjermkortdriverne, noe som gav meg en del hodebry. Jeg klarte likevel å løse problemene og det er nok et lyspunkt for mange at en ikke trenger veldig mye maskinkraft for å kjøre spillet.
Konklusjon
I dag er Dungeons & Dragons Online et veldig godt massivt onlinespill hvis du ønsker dybde og litt god gammeldags rollespill-action. Hvis du tenker på å vende tilbake til spillet etter en lengre pause så finnes det mye nytt å ta seg til der. Hvis du har lyst til å spille Dungeons & Dragons Online gratis så må du velge Unlimited-versjonen på de amerikanske serverne og du bør nok ta deg en tur dit hvis du tenker å prøve spillet for første gang.
For de som befinner seg på de europeiske serverne så er fremtiden usikker. Utviklerne snakker om at Dungeons & Dragons Online Unlimited skal bli innført der også men ingenting virker sikkert på grunn av alle rettsakene. Jeg håper virkelig de kranglende selskapene greier å løse flokene slik at de kan gi spillerne i Europa det de fortjener. Dungeons & Dragons Online har uansett tålt tidens tann bra og kan gi de aller fleste masse underholdning. Dette er et spill jeg fortsatt kan anbefale på det sterkeste og det virker som opplevelsen kun blir bedre og bedre.