Bransjenettstedet Next-Gen har snakket med Xbox Live-sjef Marc Whitten, og fått den første informasjonen om en rekke endringer for den digitale distribusjonskanalen Xbox Live Arcade.
Den største nyheten er kanskje at gamle Xbox Live Arcade-spill ikke lenger sitter trygt på plassen sin, og kan bli fjernet om de ikke lenger er populære.
Whitten forteller at Live Arcade-spill som har vært i salg i mer enn seks måneder, har en Metacritic-score på under 65% og har en kjøpsprosent på under seks prosent (altså at under seks prosent av de som tester demoen kjøper spillet) kan bli fjernet fra systemet.
Heldigvis vil det ikke være slik at et spill bare forsvinner over natten. Microsoft vil gi tre måneders varsel når de planlegger å fjerne et spill, slik at folk får en siste sjanse til å kjøpe det.
Hovedgrunnen til at Microsoft vil innføre denne nye praksisen, er at det skal bli lettere for brukerne å finne de gode spillene på systemet.
Whitten forteller også at Microsoft vil endre på kopibeskyttelsessystemet, slik at brukere slipper å kjøpe spillene sine på nytt hvis konsollen deres går i stykker.
Andre mer eller mindre kjente nyheter som nevnes i intervjuet inkluderer en ny øvre grense på filstørrelse for Xbox Live Arcade-spill (350 MB), samt en ny prisklasse (1600 Microsoft-poeng) som ble introdusert med ukens spill, Penny Arcade-eventyret On the Rain-Slick Precipice of Darkness.