Blogg

For mye av det gode?

Er det for mange «betal hva du vil»-pakker på markedet?

En av de spennende trendene på PC-siden av spillverdenen har vært pakker fulle av kvalitetsspill fra uavhengige utviklere, hvor kjøperen selv kan sette prisen. Ofte kombineres konseptet med DRM-frie spill og/eller muligheten til å velge at deler av pengene du betaler skal gå til veldedige formål. Jeg synes i utgangspunktet dette er veldig spennende, og har mye positivt for seg, men samtidig begynner jeg å lure på om markedet egentlig har så veldig godt av det.

Svenskene bak Penumbra: Overture fikk mye ut av The Humble Indie Bundle.

De første som startet med denne typen spill på billigsalg var skaperne av Lugaru HD, som laget The Humble Indie Bundle. Ikke bare kunne man betale akkurat hva man ville, men pakken hadde flere unike fordeler. Den var fullstendig DRM-fri, spillene var tilgjengelig for Windows, Mac og Linux, og brukerne kunne selv spesifisere hvor mye av pengesummen de betalte som skulle gå til utviklerne, og hvor mye som skulle gå til veldedige formål.

Selve spillutvalget var også utrolig smart satt sammen. I tillegg til Lugaru HD fikk kjøperne skrekkspillet Penumbra: Overture, hjernetrimmeren World of Goo, det todimensjonale utforskningseventyret Aquaria og det fysikkbaserte plattformspillet Gish. Dette var svært gode spill, men de hadde også noe annet til felles: de var såpass gamle at de i stor grad hadde sluttet å selge kopier til fullpris.

Dermed fikk utviklerne plutselig enorme salgstall som de neppe hadde kunnet oppnå på noen annen måte, for spill de i praksis hadde sluttet å tjene penger på. En ren bonus, med andre ord. Og ikke bare det: de fikk publisitet. Svenskene bak Penumbra: Overture var nok de beste til å utnytte seg av dette, da de la ut de andre Penumbra-spillene på billigsalg på nettstedet sitt og dessuten kuttet prisen på forhåndsbestillingen av deres kommende grøsser Amnesia. Dermed oppnådde de ikke bare direkte suksess med Penumbra: Overture, men indirekte suksess ved at deres andre spill solgte et stort antall og det kommende Amnesia fikk massevis av oppmerksomhet. I stedet for å betale for den verdifulle reklamen fikk de faktisk betalt for den.

Jamestown er et av spillene i den ferskeste Humble Bundle.

I tiden som har gått siden den første Humble Indie Bundle-pakken ble så suksessrik har vi fått flere andre pakker i samme stil. Men det er først denne høsten at det virkelig har eksplodert. I tillegg til nye Humble-pakker har vi The Indie Gala, Indie Royale, Little Big Bunch og flere småpakker. For oss spillere er det i utgangspunktet herlig. Pakkene inneholder massevis av kvalitetsspill, prisene er lave og som oftest får vi dem DRM-frie og med Steam-kode slik at vi får alle fordelen Steam tilbyr.

Men jeg er litt redd for at forretningsmodellen kan virke ødeleggende i lengden. Når tonnevis av gode spill havner på billigsalg, ofte svært tidlig i forhold til når de kom ut på markedet i utgangspunktet, blir det stadig vanskeligere for folk å rettferdiggjøre kjøp av uavhengige spill til «fullpris». Selv spill som koster fem-ti euro blir i stadig større grad ansett som for dyre, blant annet fordi man forventer at de vil komme i en «betal hva du vil»-pakke slik at man kan kjøpe dem og fire andre spill til halvparten av prisen senere.

I tillegg er det jo et spørsmål om hvor mange av spillene som kjøpes, som faktisk får spilletid. Jeg vet alt om å ha en Steam-konto full av spill jeg ikke har spilt, og jeg vet at for hvert nye spill som kommer inn øker den gnagende følelsen av dårlig samvittighet: Hvorfor spiller jeg ikke heller det jeg har? Når folk som kanskje ikke er like brennende opptatt av spillmediet som meg etter hvert får en stor samling kvalitetsspill de har kjøpt for en slikk og ingenting, er det ikke naturlig å tro at de etter hvert begynner å mettes? Og at sjansene for at de kjøper et nytt indie-spill synker ytterligere?

Det var åpenbart dumt av meg å kjøpe Cave Story+ da det kom ut.

Et annet moment er at de som kjøper spillene til fullpris lett kan føle seg straffet når spill dukker opp i en slik pakke kort etter lansering. PC-versjonen av Cave Story+ kom som et av bonusspillene i julens Humble Bundle under en måned etter at det først ble lansert. De som kjøpte det først blir sittende med skjegget i postkassa – og det er jo nettopp disse kundene industrien tjener mest på i det lange løp.

Grunnen til at jeg oppfatter dette som et problem er at jeg ønsker et sunt indie-marked. I de siste fem-ti årene har en stadig større del av spilletiden min gått med på å spille uavhengige spill, og selv om jeg elsker blockbusterne like mye som de fleste andre opplever jeg stadig oftere at de mest spennende (om ikke nødvendigvis beste) opplevelsene kommer fra de små utviklerne. Derfor håper jeg ikke at dette jaget etter raske penger vil virke ødeleggende for indie-industrien i det lange løp.

Siste fra forsiden