Selv om industri og myndigheter verden rundt har lagt inn jernet mot piratkopiering, er ulovlig nedlasting et beist som er vanskelig å stagge. Football Manager-sjef Miles Jacobson i studioet Sports Interactive har innsett at en kamp mot dette er vanskelig, og at det ikke er mye man kan gjøre for å stikke kjepper i hjulene for de som vil ha alt gratis.
– Crackere kommer til å cracke, og folk kommer til å fortsette å laste ned, fortalte han under et panel på London Games Conference onsdag.
Den noe resignerte replikken kom etter en presentasjon av data om problemet – data som utvikleren har greid å sanke inn på en noe spesiell måte. Dette melder MVC.
Feil i den piratkopierte versjonen
I mai i år greide nemlig noen å karnøfle kopisperren, noe som førte til at salget stupte øyeblikkelig. Crackerne gjorde dog en tabbe som åpnet for at Sports Interactive kunne spore IP-adressen til alle som lastet ned nettopp denne utgaven.
Til nå har den piratkopierte utgaven av spillet blitt lastet ned over 10 millioner ganger, hevder Jacobson. Flesteparten av nedlastingene kommer fra Kina, med totalt 3,2 millioner nedlastinger, mens Tyrkia, Portugal og Italia følger etter. Interessant nok var det også én person fra Vatikanstaten som slang seg på bølgen.
Til sammenligning er Football Manager 2013 det bestselgende spillet i serien. I mai meldte Sports Interactive om at 940 000 kopier av spillet hadde blitt revet vekk fra butikkhyllene.
Tapt salg
Jacobsen tror ikke at det er riktig å trekke et likhetstegn mellom det store tallet og potensielt tapt salg. Med utgangspunkt i det dalende salget like etter den piratkopierte versjonen kom på markedet anslår han dog at de mistet om lag 176 000 salg etter at kopisperren ble knekt. dette tilsvarer om lag 22 millioner kroner i omsetning – et beløp han helst skulle ha brukt på å hyre inn flere medarbeidere.
Et argument som ofte har dukket opp i debatter om ulovlig nedlasting er at spillere bare prøver ut produktet for å se om det er noe tess før et potensielt kjøp. Ifølge Jacobsen er ikke dette svært utbredt i deres tilfelle. Om lag 18 prosent av de som lastet ned spillet, prøvde det fem ganger eller mer, altså 1,8 millioner spillere.
Vanskelig problem
Underholdningsbransjen har hatt problemer med utbredt piratkopiering i rundt ti år nå, etter at Internett og komprimeringsteknologier fikk fart på seg på starten at 2000-tallet. I spillbransjen har det blitt forsøkt ulike strategier for å få bukt med problemet – mest brukt er nok kopisperrer og nettkrav.
Noen er mer finurlige enn andre. I april skrev vi om Game Dev Tycoon, som på det tidspunktet ble forsøkt piratkopiert av 93 prosent av spillerne. I simuleringsspillet leder du et spillutviklingsstudio gjennom utvikling og salg. Satt man på en piratkopiert versjon av simuleringsspillet ble det vanskelig å holde hodet over vannet – man sliter nemlig selv med at ens egne spill blir piratkopiert.
Dette er ikke de eneste utviklerne som bruker utradisjonelle grep for å skaffe seg oppmerksomhet. Utviklerne av populære Hotline Miami hjalp pirater med tekniske problemer.
Les også: Ubisoft dropper «alltid på nett»-krav