Mot slutten av forrige uke skrev vi om den planlagte folkefinansieringskampen for Pillars of Eternity II, som tilsynelatende ble lekket litt for tidlig av flere spillnettsider. Avsløringen skjedde kanskje ikke som Obsidian hadde planlagt, men den amerikanske utvikleren kan neppe si seg misfornøyd med resultatet.
Kampanjen, som ble sparket i gang via finansieringsportalen Fig den 26. januar. håpet å samle inn drøye ni millioner kroner i løpet av fire uker. Nøyaktig 22 timer og 57 minutter etter startskuddet gikk var målet allerede nådd, og pengene fortsetter å strømme inn.
Tilleggsmål annonsert
I skrivende stund har Fig-kampanjen for Pillars of Eternity II: Deadfire samlet inn 13,5 millioner kroner, hvorav litt under halvparten er spyttet inn av investorer. På Fig kan hvem som helst investere i et prosjekt og få et utbytte basert på prosjektets suksess, men da må man gjerne ut med et litt høyere beløp – i dette tilfellet 1000 dollar.
For å inspirere ytterligere giverglede har utvikleren nå annonsert diverse tilleggsmål for kampanjen, som introduserer nytt innhold til det kommende spillet. To av disse målene – nye delklasser og et økt nivåtak for spillfigurene – er allerede nådd, mens to nye – en syvende spillbar figur og tilpasning av kunstig intelligens – vil låses opp dersom kampanjen når de nødvendige beløpene.
Fortsetter historien
Pillars of Eternity II plukker opp historien akkurat der forgjengeren slapp, og tar spillere med på et nytt eventyr i Eora-verdenen. Denne gangen har en av gudene fra det forrige spillet gjenoppstått som en steintitan, noe som selvfølgelig byr på problemer for spilleren:
– Eothas … guden av lys og gjenoppstandelse var antatt død, men nå har han tatt bolig i steintitanen som var begravd under din festning, Caed Nua, i tusener av år. Når han river seg ut av bakken, ødelegger han festningen og lar deg nesten dø. For å redde sjelen din, må du spore opp den forsvunne guden og kreve svar – svar som kan kaste både de dødelige og gudene selv inn i kaos, forklarer Obsidian på spillets kampanjeside.
Reisen herfra går over land og vann i et nytt øyområde kalt Deadfire, der spillere møter både kjente og ukjente figurer, finner nye utfordringer og blir nødt til å løse konflikter mellom lokalbefolkningen, ambisiøse handelsselskap og nådeløse pirater.
Pillars of Eternity II: Deadfire utvikles for Windows, Mac og Linux, og skal etter planen lanseres en gang i 2018.
Obsidians nyeste spill fikk skryt av oss, men ikke ubetinget.
Tyranny er en helt unik fortelling som for ofte avbrytes av lite engasjerende kamper »