Folkefinansierer Wasteland-oppfølger

Rollespillklassiker vekkes til live igjen.

Inspirert av suksessen til den såkalte «Kickstarter»-kampanjen til Tim Schafer og hans Double Fine-studio, hiver nå stadig flere seg med på folkefinansieringsbølgen.

Tidligere denne måneden var det Halo: Reach-designer Christian Allen som ville ha hjelp til å lage et taktisk skytespill – nå har turen kommet til den postapokalyptiske rollespillklassikeren Wasteland.

Verden går åt skogen

Spillet, som opprinnelig kom til Apple II, Commodore 64 og IBM-plattformer i 1988, betegnes av utviklerne selv som «det postapokalyptiske rollespillets gudfar». Så skal spillet også ha vært inspirasjonskilden til blant annet Fallout-serien.

Fra det originale Wasteland-spillet.

Utviklingen av Wasteland 2 er det inXile som skal stå for, og med på laget har de fått med flere av gamlekarene. Brian Fargo, produsenten for både Wasteland og Fallout, er med og det er også hoveddesignerne fra det opprinnelige spillet, Alan Pavlish og Mike Stackpole.

I tillegg tar Fallout-medskaper Jason Anderson seg av manuset, og mannen bak musikken til Fallout 1 og 2, Mark Morgan, er hanket inn for å komponere passende mesterstykker til det nye spillet.

Når gjengen nå henvender seg til publikum, er det med håp om å få samlet inn 900 000 amerikanske dollar. Og dersom inXile skulle få slengt halvannen million etter seg, lover de dessuten å lage en egen OS X-versjon av spillet.

Innsamlingskampanjen holder frem til 17. april og ligger foreløpig godt an. I skrivende stund har gjengen fått inn to tredjedeler av målsummen, fra rett i overkant av 10 000 gavmilde givere.

Les også: Kommentar om «Crowd Funding»: Får vi en spillrevolusjon? Les også: Samlet inn millioner til eventyrspill

Siste fra forsiden