Vinteren begynner å trekke mot vår før vi får anledning til å tusle ned til butikken for å kjøpe en PlayStation Vita her i Norge. Den 22. februar braker salget løs for Sonys nye storsatsing på håndholdte konsoller, men vi har rukket å prøve den for lengst.
Lillebror PSP solgte aldri helt som forventet i Europa og USA, noe Sony skal forsøke å rette på ved å gi oppfølgeren en tydeligere profil.
– Vi markedsførte PSP som en omfattende multimediamaskin, og snakket mye om avspilling av lyd og video. Nå innser vi at vi forvirret kundene, og at de ikke helt forstod hva konsollen handlet om. Vi er mer bevisste på dette med Vita, den er hovedsakelig laget som en spillmaskin, og det er spilling den gjør best, sier Sonys europeiske sjef Jim Ryan til OPM.
Unike spill
Ryan benytter anledningen til å forklare at Vita har alle multimediafunksjonene til PSP og at den gjør dem bedre, men at fokuset ligger et helt annet sted. Samtidig vil han ta et oppgjør med konverterte versjoner av tidligere spill.
– En annen ting vi lærte var at kundene ofte ikke likte å få konverterte versjoner av PlayStation 2- og 3-spill til PSP. De mente at de heller spilte dem på de opprinnelige konsollene. På dette punktet får vi hjelp av Vita-ens mange funksjoner. Vi har lært at spillopplevelser må være unike og forskjellige for at spillere skal ønske å ta del i dem, forteller han til bladet.
Her snakket nok Ryan primært om funksjoner som de to høyoppløste kameraene, den bakmonterte berøringsflaten og innebygde gyroskop og akselerometer. Nye måter å spille på som vi har prøvd i det nye Uncharted-spillet til Vita.
Les også: Ingen regionsperre for Vita
Les også: Vita-eksklusivt skytespill fra SOCOM-skaperne