Feature

Fokus på rollespill

Rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger, det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og vi skal gi deg et dypt innblikk i sjangeren og dens historie.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Rollespill: Hall of Fame
Rollespill var utvilsomt mer populære før, og rollespillenes glansdager er nok langt forbi. På 80-tallet og tidlig 90-tallet ble det utgitt langt flere rollespill enn det gjør i dag, og dette har noe mye å gjøre med interessesvingninger i markedet. Det faktum at å lage spill tar mye lengre tid og mye mer ressurser i dag enn før, har nok også noe å si for rollespillenes skjebne. På midten av 90-tallet kom sjangeren inn i en tørke, og det er mange som har kommet med ulike meninger om hvorfor dette skjedde. Et godt poeng er spillene Quake og Doom. Disse action-spillene var noen av de første spillene som virkelig slo gjennom med grensesprengende teknologi, med hæla i taket og tenna i tapeten. Rollespill, i hvert fall opp til da, hadde aldri vært spill som imponerte på den teknologiske-fronten, og nå som spill slik som Quake og Doom plutselig slo gjennom på det globale markedet, ble interessen rettet mot raske og teknologisk imponerende action-spill. Nå i den senere tiden, på slutten av 90-tallet og begynnelsen av det nye milleniumet, har interessen for rollespill tatt seg betraktelig opp igjen med spill slik som the Elder Scrolls-serien, Baldur's Gate, Diablo osv. Likevel er nok rollespillenes glansdager (80-tallet og tidlig 90-tallet) forbi, og for oss som er spesielt interessert i rollespill, er vi dømt til et liv der vi blir nostalgiske nisser som sitter rundt og mimrer om den tiden da "rollespillene var skikkelig spennende". Jeg ønsker å liste opp noen rollespill jeg mener hører hjemme i Gamer.no sin rollespill "hall of fame". Jeg kunne naturligvis ha listet opp svært mange flere enn det jeg har gjort her, men jeg mener jeg har dekket de som har betydd mest for sjangeren. Jeg vil også avstå fra å nevne spill tidligere enn 80-tallet, ganske enkelt fordi jeg tror interessen for disse spillene ikke finnes lengre. Det skal også sies at det er vanskelig å oppdrive informasjon om disse spillene, og derfor går det mye går på egen erfaring og kunnskap. Dermed kan noe av informasjon under være ukorrekt.

Eye of the Beholder 1-3 (Westwood Studios)
Henholdsvis utgitt i 1991, 1992 og 1993.

Det første spillet i serien, Eye of the Beholder I, ble i første omgang gitt ut på Amiga i 1991. Mange sier at 1-eren og 2-eren er to av de beste rollespillene som noen gang har blit utgitt, kanskje fordi de var de første rollespillene som virkelig tok i bruk flott grafikk. Plottet er ikke noe særlig å skryte av, men mange rollespill fokuserer på å gjøre opplevelsen i sin helhet noe man kommer til å huske i lang tid fremover. Eye of the Beholder-spillene gjør akkurat dette. På sin tid var de banebrytende, og ga sjangeren i seg selv et realt push. Spillene ble designet av Paul S. Mudra og Phillip W. Gorrow. Sistnevnte har også vært co-designer på Lands of Lore-serien som også er utviklet av Westwood Studios. Eye of the Beholder 2 ble av mange tråkket litt på fordi de mente det var identisk til 1-eren, og at det bare hadde en ny historie. Likevel, spillet slo an som aldri før og i 1993 kom Eye of the Beholder 3 ut. Plottet i 3-eren begynner der det sluttet i 2-eren; du skal blant annet redde en mystisk person ved navn Myth Drannor (mange vil kjenne igjen dette navnet ettersom det i senere tid har kommet ut et spill kalt Pools of Radiance: Ruins of Myth Drannor). Dessverre mente mange at 3-eren var direkte kjedelig å spille; oppgavene var for enkle og kamp-systemet var heller ikke noe å skryte av. Likevel har triologien gått inn i historien som tre svært gode rollespill.

Ultima 1-9 (Richard Garriot / Origin Systems)
Henholdsvis utgitt i 1980, 1982, 1983, 1985, 1987, 1990, 1992, 1994 og 1999.

Ultima-spillene er utvilsomt den serien som har betydd mest for rollespill-sjangeren noensinne. Det er heller ingen andre rollespill som har blitt så utbredt som Ultima-spillene, og takket være dette har det gjort designeren Richard Garriot til en svært velstående mann. Formet i hans fantasifulle sinn, Ultima-spillene har kommet ut på både Amiga, Apple, Commodore, Atari, Nintendo, Macintosh og Sega! Det aller første spillet i serien, Ultima: Akalabeth, ble utviklet av Garriot alene og kom ut i 1980. Når jeg sier kom ut, mener jeg egentlig at han kopierte opp diskettene selv og solgte dem på gata. Har du en original kopi i dag, vil den være verdt flere tusen kroner hvis du selger til den rette personen. Garriot har gjennom Ultima-spillene skapt en verden kalt Britannia og en helt kalt "The Avatar" som går igjen i samtlige spill i serien. Det har vært en del spin-off spill, reinkarnasjoner osv. Dette viser også at Ultima-serien utentvil er den mest innflytelsesrike serien noen gang utviklet. I dag finnes f.eks. spillet Ultima Online, som er et massivt onlinespill med rundt 200,000 brukere. Akalabeth, Garriots første spill, solgte han som sagt på gata, men også i databutikken der han jobbet viste de interesse for spillet. Litt senere i tiden signerte han en kontrakt med en utgiver, og spillet solgte hele 30,000 kopier (noe som var svært mye på begynnelsen av 80-tallet). Det siste spillet i serien, Ultima Ascension, ble dessverre en skikkelig flopp og det ser ut som at dette er spillet som har endt serien. Vi får håpe at dette ikke er fakta, og at Ultima-spillene enda engang vil gjennoppstå.

Dark Sun I og II (SSI)
Henholdsvis utgitt i 1993 og 1994.

Dark Sun-spillene er nok noe mer ukjent enn Ultima-spillene. Utviklet og utgitt av SSI (Strategic Simulations Inc.), Dark Sun spillene har dessverre blitt litt glemt av tiden. Begge spillene er strengt basert på Advanced Dungeons & Dragons-reglene. Et sted på 90-tallet kom det også ut en Internett versjon av Dark Sun-verdenen, kalt Dark Sun Online. Spillet ble aldri en hit, og ble stengt da deres server-leverandør T.E.N (Total Entertainment Network) skiftet navn til Pogo.com. Enkelte undergrunns-grupper har visstnok likevel prøvd å gjennopplive spillet ved å drive sine egne servere, men jeg har mislykkes i å finne disse foreløpig. I Dark Sun I: Shattered Lands, starter du som en gladiator i Draj-arenaen som du etterhvert må rømme fra. Senere kommer du til forskjellige landsbyer hvor du må løse de lokale problemene. Dark Sun II: Wake of the Ravager finner sted på verdenen Athas, i og rundt byen Tyr hvor en Kaisharga (en slags lich) kalt Lord Warrior planlegger å frigjøre hans mester, dragen fra Ur-Draxa. Tempelmennene prøver å få tak i nye krefter, samt prøver å gjøre Drax-ene til sine allierte. I gjennom spillet må du finne de fire artifaktene; Promere's Hammer, Fire Ruby, Cup of Life og Lyre og Winds, som du må bruke for å bekjempe Lord Warrior. Spill jeg kan varmt anbefale, hvis du enda greier å få tak i dem.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Siste fra forsiden