Feature

Fokus på rollespill

Rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger, det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og vi skal gi deg et dypt innblikk i sjangeren og dens historie.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Designere: Hall of Fame
Det finnes et knippe designere her i verden som skiller seg spesielt ut i fra de andre. Dette er mennesker som har gjerne stått for fødselen av en ny sjanger, eller på en annen måte har revolusjonert en sjanger. Når det gjelder rollespill-designere så finnes det noen få som absolutt er verdt å nevne i en artikkel som dette. Rollespill-sjangeren er vel den som har levd lengst, hvorav de tidligste rollespillene kom i tekst-form på eldgamle maskiner. Dette åpner derfor naturligvis for en god del legendariske designere, hvorav jeg gjerne vil nevne noen veldig få. En ting jeg vil gjøre klart fra begynnelsen av er det faktum at rollespill-designere vanligvis ikke er helt som andre designere. De kommer ofte fra litterære bakgrunner, mange er tidligere forfattere, og enkelte av dem er fanatisk opptatt av middelalderen og klassisk mytologi. Det er mange flere enn disse under jeg gjerne skulle ha nevnt, men jeg tror det er disse som skiller seg mest ut, og fortjener mest å bli nevnt.

Richard Garriot (a.k.a Lord British)
Ultima 1-9, Ultima: Underworld, Ultima Online.

Selv om Richard Garriot liker best å anse seg selv som "industry elder" i stedet for "industry legend", er det ingentvil om at Garriot er en av de mest innflytelsesrike designerne noensinne. Utvikleren bak den velkjente Ultima-serien er ikke bare interessant på den måten at han er en stor designer, hans person i seg selv er også ganske interessant. Han er nemlig svært eksentrisk! Garriot har tjent seg steinrik på selskapet Origin som han startet i den tiden da han begynte Ultima-serien. Disse mangfoldige millionene satt han ikke inn på en lukket konto, men brukte dem heller på å bygge sitt eget slott og kjøpe seg smykker, diamanter og gamle middelalder-klær. Garriot er sønn av den kjente Skylab astronauten Owen Garriot og det er lett å skjønne at geniunitet slekter i familien. Det siste spillet Garriot sto for i selskapet Origin, var Ultima: Ascencion også kjent som Ultima 9. Spillet ble en flopp, og Garriot har senere forlatt Origin og er i dag i full gang med et hemmelig prosjekt som sies å være et nytt revolusjonerende onlinespill. Garriots alter-ego, Lord British, har blitt kjent gjennom hele Ultima-serien og stammer faktisk fra dagene da han var en ivrig spiller av Dungeons & Dragons. Garriots første spillprosjekt var Ultima: Akalabeth som han selv sier han "solgte ut i fra bagasjerommet på bilen" hans. Det blir spennende å se på hva Garriot har å vise oss i fremtiden, og jeg tror absolutt dette er mannen som kommer til å forandre måten onlinespill fungerer i dag. Garriot er trossalt designeren bak den første virkelige pioneeren i onlinespill-markedet; Ultima Online.

Relaterte linker:

Warren Spector
Ultima Underworld, Deus Ex, Thief, System Shock.

Warren Spector er en annen pioneer på rollespill-markedet. Kjent for titler slik som Deus Ex, Thief-spillene, System Shock, samt å ha samarbeidet med Richard Garriot på enkelte av Ultima-spillene, gjør Sector til en spesielt respektert rollespill-designer. Spector har også jobbet på Elder Scrolls-serien, kjent for å være de dypeste og mest involverende rollespillene noensinne med spillene Arena, Daggerfall og Morrowind. Spector har også samarbeidet, i sine yngre dager, med Steve Jackson hvor de lagte rollespillet Rocky and Bullwinkle (kjente amerikanske tegneserie figurer). Trolig hans mest kjente samarbeid noensinne er med Richard Garriot på Ultima: Underworld. Dette spillet, utgitt i 1991, var det aller første rollespillet som brukte første-persons perspektiv. Det var faktisk Ultima: Underworld som inspirerte id Softwares John Carmack til å lage Wolfenstein 3D (forgjengeren til Doom-spillene). Spector var fast ansatt ved Richard Garriots selskap Origin, men forlot selskapet i 1995 til fordel for selskapet Looking Glass. Her var han med på å skape kult-serien Thief. Senere ble Looking Glass lagt ned, og i dag er Spector ansatt ved Ion Storm. Men istedet for å bli hos Ion Storms-hovedlokaler i Dallas, satt han heller opp et nytt Ion Storm-kontor i Austin, Texas hvor han ansatte flere av medarbeiderne fra Looking Glass.

Relaterte linker:

Mike Singleton
Lords of Midnight 1-3, War in Middle Earth, Starlord.

Det er få spill som står meg nærmere til hjertet enn Lords of Midnight-spillene. Mike Singleton er en ganske ukjent designer, men som har stått bak noen særdeles flotte rollespill. Singleton har jobbet i selskaper slik som MicroProse, Simon & Schuster og Maelstrom Games. Det var i sistnevnte selskap han utviklet et av tidenes med atmosfæriske rollespill-serier, nemlig Lords of Midnight. Disse spillene omtales ofte som "spillene som tiden glemte", ganske enkelt fordi de aldri rakk ut til nok spillere før det var for sent. Singleton viste en enorm fantasi og kreativitet med disse spillene, og med det siste spillet i serien fulgte det også med en hel novelle skrevet rundt hendelsene i spillet. Det første spillet i serien kom ut i 1984 som et såkalt ascii-spill. Singleton lagde spillet helt alene, og spillet er i senere tid blitt omtalt som et vendepunkt innen rollespill-industrien. Det at Singleton er en kløpper til å skrive fantasifulle rollespill er kanskje ikke så rart, han er nemlig en engelsklærer fra Wallasey, England. Lite informasjon finnes om denne mannen i dag, men såvidt jeg vet jobber Singleton i dag som lærer, med programmering som hobby. Jeg gravde frem et nyhetsbrev fra 1995 der det stod at en viss Mike Singleton, engelsklærer, hadde utmerket seg ved å bringe Internett inn i engelskundervisningen. Om dette er samme Singleton er vanskelig å si, og jeg tror nok denne mannen forblir en mørk og mystisk skygge fra rollespillenes glansalder.

Relaterte linker:

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
Side 8
Side 9
Side 10
Side 11

Siste fra forsiden