Ultima Online (Origin Systems)
Utgitt i 1997.
Helt til slutt vil jeg nevne tre massive online-rollespill. Det er naturlig å begynne med pioneeren innenfor sjangeren, nemlig Ultima Online. Spillet som ble utgitt i 1997 har hatt store oppturer, men enda større nedturer. Spillets populæritet skjøt helt i taket da det først kom ut, og dermed kom problemene som perler på en snor. Det er dessverre ikke alltid like greit å være en pioneer innenfor en sjanger, for da har man ingen å lære av. Likevel, Ultima Online har gått inn i historien som et av de beste massive onlinespillene noensinne. Mange var skeptiske til om spillet kom til å være tro til historien til singleplayer-spillene, og det viste seg at denne tvilen var helt unødvendig. Verdenen var relativt stor og monsterne varierte, men det var på det sosiale-planet at Ultima Online var konge, hvilket det fremdeles er den dag i dag. Man kunne bli absolutt det man ville; snekker, skredder, kriger, prest, magiker, smed, hoffnarr, absolutt alt mulig! Og alle klassene var stortsett like godt utviklet. I andre rollespill, slik som EverQuest, er dette med å være skredder noe som stort sett ikke er særlig morsomt. I Ultima Online er det en livstil. Du kan lage ting og selge dem. Verdenen i Ultima Online er eksepsjonellt spiller-styrt, ved at spillerne har laget egne byer ved å bygge hus i klynger. Ultima Online har en solid bakgrunnshistorie, en myriade av muligheter og det appellerer mest av alt til de spillerne som ønsker å ta den i en sosial, virtuell middelalder-verden.
EverQuest (Verant Interactive / Sony Online Entertainment)
Utgitt i 1999.
To år etter Ultima Online kom den neste pioneeren. Selv om online-rollespill ikke var en ny grense å sprenge, var 3D online-rollespill absolutt noe som ikke var prøvd før bortsett fra det svært teknologisk-svake Meridian 59. EverQuest slo gjennom på markedet med jern hånd, og la hele Internett for sine føtter. Jeg var selv en av de som logget inn i mars 1999, og lite visste jeg om at få år etter skulle jeg være èn av en halv million spillere som veltet seg i EverQuests utrolige verden. Det som er spesielt med EverQuest er en ting; kreativiteten. Ingen andre spill, hverken single-player eller multi-player, har så mye variasjon og farger som EverQuest. Du kan møte på absolutt alt du har lest om i samtlige fantasy-bok, og alt er tro til litteraturen. Drager, kjemper, troll, alver, absolutt alt finner du i EverQuest. Spillet er også svært teknologisk-stabilt, noe Ultima Online aldri har vært spesielt god til, og kan støtte opp til 3000 spillere per server. EverQuest har en enorm verden kalt Norrath, fordelt på 5 kontinenter. Du kan i tillegg kjøpe ekspansjonen Shadows of Luclin som gir deg muligheten til å boltre deg rundt på Norraths måne; Luclin. Med sin karismatiske grafikkstil, absolutt endeløse muligheter, og sin solide oppbygning er EverQuest simpelthen det beste massive onlinespillet noensinne! En ting er sikkert, første gang du sitter på en bakketopp, du ser en drage fly stille forbi nede i dalen og solens farge plutselig blir lilla; da ser du skjønnheten i EverQuest.
Anarchy Online (Funcom)
Utgitt i 2001.
Anarchy Online, som er utviklet av det norske selskapet Funcom, har ikke hatt det så lett siden det ble lansert i 2001. Spillerne svikter, ansatte må gå, og det hele ser egentlig ikke særlig lyst ut. Skal jeg snakke av egen erfaring og mening så vil jeg si Anarchy Online er et utrolig spennende konsept, som er litt feil utført. Da jeg kjøpte det på lanseringsdagen i fjor, ble jeg umåtelig skuffet, noe de fleste andre også ble. Spillet hadde flere feil enn det burde vært lov å ha, og de fleste kom ikke engang inn i spillet. Det hadde konflikter med det meste som var av skjermkort, og jeg husker jeg måtte ut og kjøpe et helt nytt et for å teste ut spillet. Selv om spillet er flott å se på, krever det for mye maskin til at det kan lønne seg for utviklerne. Spill som f.eks. EverQuest krever minimalt med maskinkraft og har derfor tilgang til et mye større marked. Likevel, Anarchy Online fortjener også ros, og det samme gjør Funcom. De har en spennende 4 års-plan, hvor lar en historie løpe ut gjennom disse 4 årene for å skape en spennende ramme rundt spillet. Funcom var aldri så lite banebrytende da de bestemte seg for å satse på en futuristisk setting, men også dette kan ha noe å gjøre med den svake populæriteten til spillet (i forhold til andre spill i samme sjanger). De har ikke et velkjent konsept å støtte seg til, slik som Star Wars Galaxies, og derfor blir et futuristisk online-rollespill vanskelig å tygge for mange spillere. Likevel er Anarchy Online spennende og godt utført så lenge du kan se forbi feilene og de høye systemkravene.