Grip en fakkel og tre inn i mørket med meg. La magiens lys kaste lange skygger over de trange veggene. La lyden av gull lede deg gjennom de endeløse katakomber, til fjerne skatter fra en tid forbi. La alvenes sang lede deg over vide sletter, ned til ukjente vann og inn i visdommens skog. La meg vise deg hvordan det er å stå på de høyeste av fjell, se over de dypeste av daler, og oppleve de mørkeste av netter. Utforsk de dypeste av hav og kryss den lyseste himmel. La deg forføre av dvergenes gjærede forfriskninger, alvenes forførende sang og hobbitenes velsmakende ost. La sverdene svinge, øksene falle og buene synge. La fienden gråte, din neste juble, og deg selv smile. Kom med meg til et sted hvor drømmene lages av dragenes sang, hvor dagene ender under tusen stjerner spredd over det videste himmelvelv. Her kan du være det du drømmer om; en kriger, en tyv, en ridder eller en magiker. Alt dette og mer kan du få, alt begynner her. La eventyret forføre deg.
Neida, rollespill handler ikke kun om drager, alver og annen fantasi. Men hva er egentlig et rollespill? Hva er det som er det definerende elementet i et spill, som gjør det til et rollespill? Det er spørsmål som dette jeg ønsker ta opp i denne artikkelen, samt gjøre rede for en del fordommer, trender, debatter osv. som omgir rollespill-sjangeren. Rollespill er ikke bare en PC-spill sjanger selv om det er det vi skal fokusere på i denne artikkelen. Det er også en hobby for mange mennesker i det virkelige livet. Det skal sies at rollespill-sjangeren er usedvanlig bred, og at den rommer et enormt spekter av ulike spilltyper. Bortsett fra å diskutere, argumentere, desikrere og fokusere på rollespill-sjangeren, vil jeg også skrive litt om en god del rollespill som har betydd noe for sjangeren opp gjennom tidene. Mange rollespill har vært milepæler i sjangerens historie, og det samme kan sies om en rekke designere slik som Richard Garriot (utvikleren bak Ultima-serien). Dette er også noe jeg ønsker å snakke om i denne artikkelen. Så ta på deg hjelmen, ta av deg klokka, og les videre.
Egen erfaring
Jeg kan vel begynne ved å fortelle litt om min egen interesse for rollespill. For en stund siden utviklet jeg selv et rollespill, en såkalt MMORPG, eller Massively Multiplayer Online Role Playing Game, et spill der du deltar i et univers sammen med hundrevis av andre spillere på samme tid. Spillet var ingen stjerne, men det fungerte flott og det fikk faktisk en del hundre trofaste brukere. Spillet het Era Online og var bygd på de eksakt samme konseptene som andre rollespill før det. Spillet så ut som en glorifisert utgave av de gamle Zelda-spillene, noe mange synes manet frem nostalgiske følelser, hvilket de fleste rollespillere liker svært godt. Du kunne reise rundt i en relativt gigantisk verden, sloss med et solid antall monstre, kjøpe og skaffe rundt tre hundre forskjellige gjenstander, samt snakke med andre spillere og ta del i diverse sosiale aktiviteter. Spillet tok meg rundt to år å lage, fra begynnelse til siste beta-versjon, og det meste gjorde jeg på egenhånd. På den tiden stillte jeg opp på intervjuer for utenlandske websider, samt aviser og TV her i Norge. I dag er spillet spredd for alle vinder og ettersom jeg delte ut kildekoden fritt på Internett, er det i dag en rekke forskjellige grupper som driver lignende spill basert på Era Online. Som du sikkert forstår var dette en svært lærerik opplevelse, og dette formet grunnlaget for min fanatiske interesse for rollespill.