Nintendo er ikke bare en av verdens ledende selskaper innen TV-spill. Med sin over ti år gamle Game Boy-serie, har de gjort seg fortjent til en solid førsteplass også når det gjelder håndholdte spillkonsoller. Selv om Gamer.no ikke pleier å konsentrere seg om noen av Game Boy-systemene, har vi bestemt oss vike litt fra den politikken akkurat nå og virkelig gi dere lesere et solid innblikk i Game Boy-ens historie, med spesielt fokus på denne generasjonens håndholdte konsoll: Game Boy Advance, og vi kommer også til å ta en titt på den aller nyeste Advance-versjonen som går under navnet Game Boy Advance SP.
Det eksisterer også en god del ekstrautstyr til GBA-systemet, og Gamer.no har testet alt fra linkekabler til en TV-tuner en kan koble til GBA-en for å få inn TV-kanaler. Vi har også gått gjennom hele 45 forskjellige GBA-spill, og kommer til å gi en beskrivelse av samtlige av disse slik at du kan få et slags bilde på hvilke spill som passer for deg, og hvilke som rett og slett må kjøpes uansett om sjangeren ikke appellerer til deg. Gamer.no skal gjøre sitt beste for å fremme all informasjon om GBA-en, samt deler av det tilgjengelige ekstraustyret og et utvalg av spillene fra Nintendos velutviklede spillkatalog. Du bestemmer selv om du vil gå til anskaffelse av et slikt system, men denne featuren vil forhåpentligvis gi deg nok informasjon til å velge.
En håndholdt historie
Game Boy-serien har sett hele tre inkarnasjoner opp gjennom årene, helt siden 1989 da den først Game Boy-en ble lansert. Systemet ble skapt av den avdøde Gumpei Yokoi, og hadde etter dagens standarder svært moderate tekniske spesifikasjoner. Men, med sin 4 MHz prosessor, sine 8 KB RAM, og oppløsning på 160x144 banet den vei inn i mange Nintendo-tilhengeres hjerter. Nintendo har alltid vært kjent for å gjøre litt mer ut av innpakkingen til sine produkter, og selv om den første Game Boy-en kun forekom i en bitter gråfarge, ble det tidlig på 90-tallet lansert en rekke forskjellige farger en kunne få kjøpt Game Boy-en i. Og selv om Game Boy alltid har vært liten av størrelse, sørget Nintendo for å gjøre den enda mindre i 1997 da Game Boy-en ble relansert for å kunne passe enda bedre ned i lommene på folk. Denne Game Boy-en har per i dag over 450 forskjellige spill i sin katalog, og alle disse spillene kan kjøres på de senere Game Boy-systemene.
Selv om Game Boy-en viste seg å bli svært populær verden over, betyr ikke det at det ikke fantes konkurranse på markedet. Atari hadde sitt eget håndholdte spillsystem kalt Lynx, som både tok i bruk farge og kunne kobles sammen for multiplayer-spilling. Det som likevel gjorde Game Boy større enn sine konkurrenter var naturligvis spillene, noe Tetris har mye av æren for. Russeren Alexei Pajitnov utviklet spillet vi alle har lært å kjenne, hvor du skal plassere fallende blokker på riktig måte for å vinne poeng. Allerede her begynte Nintendos kjennemerke å komme til syne. Nintendo vet at enkle spill ofte kan være de mest avhengighetsdannende, noe vi blant annet ser i dagens Super Monkey Ball-spill til GameCube-en. Pågrunn av Tetris gikk Game Boy-ens salgstall i været, og kort etter trakk Atari ut sitt Lynx-system pågrunn av høye priser, dårlige spill-lisenser, og dårlig markedsføring.
Den originale Game Boy-en (venstre) og Game Boy Color.
Kort tid etter at Game Boy-ens far, Gumpei Yokoi døde i 1997, ble et nytt Game Boy-system utviklet: Game Boy Color. Skjermen kunne vise opp til 32,000 farger på en 44mm x 39mm overflate, og systemet hadde dobbelt så mye kraft som sin monokrome storebror. Allerede den første dagen den ble lansert, solgte den hele 250,000 kopier i Japan alene. Systemet åpnet med kun to forskjellige spill på menyen: Wario Land 2 og Tetris Deluxe, men likevel solgte det i hopetall. Dette var mye fordi en kunne bruke spillene fra den originale Game Boy-en på dette systemet også. En av de mest suksessrike spillseriene på GBC-systemet var utvilsomt Pokemon.Det ble lansert i tre forskjellige farge-versjoner: Rød, blå og senere gul. Det ble også lansert kortspill basert på franchisen, samt en TV-serie, en film, samt en rekke forskjellige leketøy.
Pokemon ble en kassasuksess, og GBC-en kunne virkelig hvile på laubærene. Men også GBC-en fikk konkurrenter. Selskapet Tiger utviklet et spillsystem kalt Game.Com og senere Game.Com Pocket Pro, og selskapet Bandai utviklet WonderSwam og WonderSwan Color. Sistnevnte ble lansert bare måneder etter GBC-en. Til og med Sony prøvde seg med sin Personal Digital Assistant, eller PDA, men denne var slett ikke et rent spillkonsoll. Selv om konkurrentene kom frem i lyset, fortsatte salget av GBC-en å stige, og Nintendo kunne igjen utrope seg til konge over de håndholdte spillsystemene. Per i dag er det blitt solgt over en halv svimlende milliard Game Boy-spill verden over siden introduksjonen av spillsystemet i 1989. Det er et unektelig høyt salgstall.