Counter-Strike: GO / ESL ESEA Pro League

Fnatic tok seieren i ESL ESEA Pro League

Verdenseneren møtte likevel tøff motstand fra de nordamerikanske lagene.

Trofeskapet fortsetter å vokse for svenskene i Fnatic. Fra venstre: Olof "olofmeister" Kajbjer, Robin "flusha" Rönnquist, Jesper "JW" Wecksell, Markus "pronax" Wallsten, Freddy "KRIMZ" Johansson og treneren Viktor "vuggo" Jendeby.
ESL/Facebook

Dette er ESL ESEA Pro League

Vis mer

ESL ESEA Pro League er en liga organisert i samarbeid mellom ESL og ESEA, delt inn i en nordamerikansk og en europeisk divisjon bestående av tolv lag i hver divisjon. Ligaen har en total premiepott på nærmere 8.000.000,-, hvor halvparten allerede er utdelt avhengig av lagenes plassering i ligaen. Resten spilles om i finalespillet i Köln, hvor de fire beste lagene fra hver divisjon kjemper om førstepremien på 800.000,-.

Fnatic

Olof "olofmeister" Kajbjer

Jesper "JW" Wecksell

Robin "flusha" Rönnquist

Markus "pronax" Wallsten

Freddy "KRIMZ" Johansson

Cloud9

Sean "seang@res" Gares

Jordan "n0thing" Gilbert

Ryan "fREAKAZOiD" Abadir

Tyler "Skadoodle" Latham

Les også
Enda et Counter-Strike-lag er utestengt for kampfiksing

Michael "shroud" Grzesiek

ESL ESEA Pro Leagues første sesong er ferdigspilt, og Fnatic stakk av med førstepremien på nærmere 800.000. Fnatic – som allerede har vunnet ESL One Katowice og DreamHack Summer i år – var forhåndsfavoritt også under helgens turnering, men møtte en tøff motstander i amerikanske Cloud9.

Finalens første kamp ble spilt på Cobblestone, hvor Cloud9 tok en overraskende ledelse på 8-7 som terrorister før sidebytte. De vant den påfølgende pistolrunden, og fortsatte seiersrekken ved å ta de første fem rundene i omgangen. Fnatic klarte å kjempe seg tilbake i kampen etter en av deres kjente effektive pauser, til tross for at tekniske problemer førte til at pausen kom to runder senere enn de ba om den, men Cloud9 klarte til slutt å berge seieren med en stilling på 16-14.

Dessverre for Cloud9 førte seieren til at «olofmeister» våknet til live, og laget ble overkjørt av Fnatic på Cache i kamp nummer to, som sistnevne endte med å vinne 16-6. Kamp tre ble spilt på Overpass der Cloud9 kom sterkere tilbake som Counter-Terrorists med en ledelse på 9-6 til sidebytte. Med en stilling på 13-7 til Cloud9 så det ut til at amerikanerne skulle gjøre det utrolige og slå Fnatic for andre gang, men den svenske giganten klarte å gjenvinne den økonomiske fordelen, og Fnatic endte med å vinne kampen 16-14 etter å ha vunnet ni av de siste ti rundene i kampen.

Den fjerde kampen ble spilt på Dust 2, hvor Cloud9 overrasket nok en gang ved å ta en imponerende 10-5-ledelse som terrorister før sidebytte. Laget kjempet seg videre til en ledelse på 15-9, og det så ut til at Pro Leagues første sesong fortsatt kunne ende i sensasjon med en seier til et nordamerikansk lag. Men Fnatic viste hvorfor de regnes som verdens beste CS:GO-lag, og vant de neste seks rundene så kampen måtte bli avgjort på overtid. Det utrolige comebacket knuste Cloud9s selvtillit, og Fnatic vant de fire første kampene av overtiden og endte med å vinne finalen.

Se oversikt over resten av finalespillet og lagenes ligaplasseringer »

Nordamerikanerne overrasket

Selv om turneringen endte med at forhåndsfavoritten ble vinnerne, skulle finalespillet i Pro League vise seg å by på en rekke overraskelser. Deltakerne i finalespillet er de fire topplagene fra den europeiske divisjonen og de fire topplagene fra den nordamerikanske prestisjetunge ligaen til ESL og ESEAs. Publikum har stilt spørsmål ved hvorvidt det er en passende fordeling av plasser i finalespillet, ettersom de europeiske CS:GO-lagene anses å være overlegne sine nordamerikanske kolleger.

Cloud9 jubler etter å ha vunnet en av sine runder.

Nordmerikanerne har tydeligvis tatt grep for å jevne ut forskjellen på de to kontinentene, og overrasket stort i gruppespillet ved å ta flerfoldige seire over de europeiske topplagene. Cloud9 åpnet showet ved å slå Team EnVyUs i den andre kampen i gruppe A, mens Fnatic ble slått av Counter-Logic Gaming i gruppe B. Brasilianerne i Keyd Stars ville ikke være dårligere, og slo topplaget Team SoloMid, og best av én-formatet på kampene i gruppespillet førte dermed til at Fnatic og TSM måtte spille om den siste plassen i kvartfinalene. Fnatic vant 16-14, og TSM måtte derfor reise hjem uten å ha kommet lenger enn til gruppespillet.

Det kan spekuleres i hvorvidt de nordamerikanske lagene hadde oppnådd den samme suksessen med et annet kampformat i gruppespillet, men Cloud9 viste at de var en motstander å ta på alvor videre i turneringen. Mye takket være Sean "seang@ares" Gares, som ble hyllet av castere og motspillere for sin evne til å lese motstanderlaget og ta avgjørende strategiske beslutninger. De endte med å slå EnVyUs 2-0 i kvartfinalen, og sikret finaleplassen etter en 2-0-seier over Counter-Logic Gaming i semifinalen.

Kritikkverdige forhold

Selv om turneringen har vært en suksess når det gjelder underholdning, har ESL blitt offer for kritikk for organiseringen av finalespillet i Pro Leagues første sesong. Kampene har blitt spilt i organisasjonens studioer i Köln, hvor størrelsen har ført til frustrasjon både fordi spillere har hatt dårlig plass til musematte og tastatur, og ikke minst fordi spillere i enkelte tilfeller har kunnet høre motstanderlaget på grunn av den korte distansen mellom lagenes sitteplasser – en åpenbar ulempe for de engelsktalende lagene.

Spillernes komfort ble heller ikke bedre av at det var varmerekorder i Tyskland mens turneringen foregikk, og klimaanleggene i ESLs studio var ikke nok til å forhindre noen tydelig svette panner hos både spillere og castere – noe analysedesken spekulerte i at kunne være en fordel for brasilianske Keyd Stars.

Les også
Styreleder måtte spille da Oslo Lions oppdaget at en av spillerne ikke var registrert

ESL ESEA Pro League er premiemessig den største turneringen uten Valve-støtte i CS:GOs historie, så best av én-formatet i gruppespillet i en så stor turnering var for mange det største problemet. Blant annet kritiserte «olofmeister» oppsettet i et intervju etter at laget hans slo ut Team SoloMid i eliminasjonskampen i gruppe B – laget som sammen med Fnatic var forhåndsfavoritt for en finaleplass.

Som følge av kritikken har ESL publisert en uttalelse på reddit hvor de blant annet forklarer at formatet på gruppespillet ble best av én av tidsmessige grunner.

– Vi vil skape et produkt som gjør det lettere for lag å virkelig forberede seg til kampene sine, som ikke krever at tilhengere må se 12 timer hver dag for å ikke gå glipp av noe, og som også gir mer rom til skikkelig innhold rundt kampene (fra oss og andre sider), forteller organisasjonen i uttalelsen.

Organisasjonen sier samtidig at de ikke vil at dette skal gå utover fremvisningen av ekte evne, og at best av én-formatet derfor vil bli endret i fremtiden.

Det siste og avgjørende kartet mellom Cloud9 og Fnatic. (Video: ESL)

Siste fra forsiden