Kraftig storm nord for Gardemoen
Allerede i forrige versjon ble vi vitne til klare forbedringer i værsystemet. Skyene begynte å se svært ekte ut, og flyturene innenfor Norges grenser var ikke lenger helt ufarlige takket være de sinte værgudene. Century of Flight bygger videre på dette, og innfører et dynamisk værsystem som gjør at det hele forandrer seg etter som du flyr. Du letter kanskje i stekende sol i Kristiansand, men når du lander i Oslo vil det muligens være full storm, med orkan i kastene. Overgangen er silkeglatt, og du kan selve kontrollere hvor radikalt du vil at utviklingen i været skal utarte seg. Du har også en rekke værtemplater å velge mellom når du lager en flytur, hvor du blant annet kan bestemme deg for å fly i tett snø, regn, tordenvær eller ulike grader av ekstreme vindstyrker. Også muligheten til å laste ned værdata fra Internett har blitt forbedret. Du kan velge at Century of Flight hvert femtende minutt skal koble seg opp mot verdensnettet, laste ned informasjon om været i akkurat det område du flyr i, for så å plassere det i spillet. Du får også opp et detaljert værkart, hvor symboler for lavtrykk og høytrykk kommer klart frem sammen med regnbyger og snø.
En av de tingene som revolusjonerte serien forrige gang i 2002-versjonen, var det dynamiske landskapssystemet hvor spillet faktisk autogenererte innhold i det du fløy gjennom ulike deler av verden. De tidligere Flight Simulator-versjonene hadde hatt mer eller mindre flatt landskap med påmalte urbane områder, tidvis avbrutt av store bygninger og skyskrapere håndplassert i de mest fremtredende byene slik som Chicago, Paris og New York. Nå forandret alt det seg. Ulike bygninger, og til og med trær poppet opp på landskapet. Century of Flight gjør kanskje ikke spesielt mye for å forbedre det, men verden ser denne gangen enda mer levende ut enn før. Du finner mer variasjon av bygninger, og visse skoger og tettsteder kan se genuint ekte ut. Spillets utallige flyplasser, som havner i et kosmisk tall på rundt tyve tusen, er også forbedret med enda mer levende trafikk, forbedret markering langs rullebanen, og så videre. Og du har som kjent muligheten til å starte flyturen ved en av bordingsportene på flyplassen, for så å motta informasjon om taksing og om hvilken rullebane du skal ta i bruk.
En virtuell opplevelse
Det har gått en stund siden Microsoft implementerte "virtual cockpit" i Flight Simulator, men med Century of Flight har det hele fått en ansiktsløftning. Det fungerer mye mer interaktivt nå, og når du er i virtuell-modus kan du fremdeles bruke alle knappene i flyet. Det ser kanskje ikke like detaljert ut som når du bruker "2D-cockpit", men kan være en aldeles henrivende opplevelse og gir "det lille ekstra" når det gjelder realisme. For øvrig eksisterer det ingen nye synsvinkler i Century of Flight, men du har fremdeles alle de typiske fra de forrige i serien. Grafikken for øvrig har naturligvis fått et lite opprykk, selv om det ikke er en spesielt radikal forandring. Lyseffektene er kraftig forbedret, og solnedgangen over Nepals fjell har blitt betydelig vakrere. Utover dette og det forbedrede landskapssystemet, er det kun små-justeringer som er blitt gjort ved det estetiske rundt Flight Simulator, men en kan se at serien beveger seg i en positiv retning, dog noe sakte. Men med tanke på Century of Flights kompleksitet og størrelse, er dette en flysimulator som snart setter en ny grafisk standard, slik som Flight Unlimited gjorde for noen år tilbake.