En flyreise i tiden
Sentralt i det historiske fokuset i A Century of Flight, står naturligvis de ulike flymaskinene. Denne gangen har Microsoft gjort tilgjengelig hele 24 forskjellige doninger, mange av dem av historisk betydelighet. Utover de typiske moderne flyene, slik som Cessna-er, Boeing-er og Learjet, finner du gamle klassikere som Spirit of St. Louis, Piper Cub og Ford Tri-Motor. En av mine favoritter er Douglas DC-3, et eldre passasjerfly som stortsett ikke er i rute i dag, bortsett fra enkelte unntak i noen obskure deler av verden. Som forventet er alle flyene av svært god kvalitet, og alle har sine egne cockpiter, lyder og generelle oppførsel i luften. Noen er mer primitive enn andre, naturligvis, og selv om det å fly et moderne passasjerfly kan være en utfordring i seg selv, er det slettes ikke lett å eksempelvis mestre de Havilland Comet midt i en forrykende storm. Wright-brødrenes fly vil du også kunne ta kontroll over, og det er unektelig interessant å se hvordan flyet greier seg under harde værforhold, hvis det slippes midt i luften over de norske høyfjellene.
Det betyr ikke at du må ta det stakkars flyet med ut på tur over de norske høyfjellene. En annen del av historiefokuset er inkluderingen av velkjente flyeventyr. Her kan du blant annet få oppleve Wright-brødrenes legendariske "flytur" (om en kan kalle det så, da et moderne Boeing-fly har større avstand mellom vingene, enn den avstanden de to brødrene greide å legge bak seg), og se om du greier å fly lengre eller like langt. Blant de mange historiske flyvningene, finner du også det berømte kappløpet fra England til Australia. Og hvis du føler du har tid nok, kan du spille det ut i sanntid, og da gjelder det bare å ha noe å gjøre de 136 timene det hele varer. Disse historiske flyreisene er en flott, dog noe begrenset egenskap A Century of Flight sitter inne med. Og takket være entusiastiske og informerende tekster som knytter alt sammen, blir det hele lærerikt og morsomt på samme tid.
Mindre nytt enn forrige gang
Blant de funksjonene A Century of Flight bringer videre fra forrige utgaver, finner vi blant annet det dynamiske terrengsystemet. Dette var en av de virkelig revolusjonerende egenskapene 2002-utgaven serverte oss, og lar Flight Simulator auto-generere bygninger og trær på bakken i sanntid. Tidligere ble en raskt lei av det flate landskapet, tydelig avbrutt av håndplasserte skyskrapere på sentrale steder slik som New York og Paris. A Century of Flight gjør lite med denne funksjonen, og det kunne nok vært gjort enda mer med det, selv om forbedringene tidvis skinner gjennom. ATC-systemet, eller "Air Traffic Control", er også noe som ble introdusert i forrige versjon. Her er forbedringene mer klare, og kommunikasjon mellom deg og tårnet foregår via tall-tastene. Tårnet kan dirigere flyvningen din om du vil det, og ofte spør de deg om du ser andre fly i luftrommet visuelt. Det føles veldig gjennomarbeidet, og takket være forskjellige stemmer og mye teknisk prat, virker det også veldig realistisk. Nå har du også litt mer å gjøre i luften enn før, takket være dette.