Det er noen år siden «alle» historiedrevne skytespill fikk en påklistret flerspillerdel, men fenomenet er langt fra dødt. Spill som først og fremst hadde fokus på en kampanjedel fikk en flerspillerdel lempet på, uten at det alltid ga like mye mening.
Machine Games har siden oppstarten i 2009 greid å unngå praksisen, først med Wolfenstein: The New Order og nå med oppfølgeren Wolfenstein 2: the New Colossus. Og i et intervju med Gamesindusty.biz understreker de hvor viktig de synes det er.
– Den eneste måten vi klarer å lage disse gripende narrative opplevelsene er hvis vi får fokusere utelukkende på enspiller. Å også ha en flerspillerdel i denne arbeidsprosessen ville vanne ut det hele. Det er faren dersom du prøver å gjøre to ting på én gang, forteller Tommy Tordsson Björk til nettstedet.
Vel å merke er Machine Games eid av ZeniMax Media – selskapet som også eier Bethesda Softworks (Fallout og The Elder Scrolls), Arkane Studio (Dishonored) og Tango Gameworks (The Evil Within) som alle har slippet enspillerfokuserte spill uten flerspillerdeler. De virker med andre ord som om ZeniMax Media er et godt sted for å få lage enspillerfokuserte storbudsjettspill.
Parallelle nazier
Wolfenstein II: The New Colossus er satt til en parallell versjon av USA på 1960-tallet, der nazistene fortsatt har makten. I rollen som BJ Blazkowicz, også kjent som «Terror-Billy», må spillere lede motstandsbevegelsen og lage så mye trøbbel for Nazi-riket som overhodet mulig.
Spillet slippes til Xbox One, PlayStation 4 og PC den 27. oktober.
Vi er igang med en anmeldelse av spillet, og håper å ha den klar over helgen.
LES OGSÅ: PC-kravene for Wolfenstein II: The New Colossus er offentliggjort »