Du vet alle de (som oftest amerikanske) skrekkfilmene der en gjeng ungdommer trues av en tilsynelatende ustoppelig morder, som hakker dem istykker én etter én? Last Year henter store mengder inspirasjon fra denne filmsjangeren, og er et flerspillerspill der fem spillere får rollen som overlevende, og én spiller blir morder.
Handlingen foregår i velkjente miljøer, som en amerikansk videregående skole, en leir i naturskjønne omgivelser og så videre. De overlevende er selvsagt alle amerikanske ungdommer, med klasser basert på stereotype karakterer fra denne typen filmer.
Morderen får «jukse»
Morderen får ekstra hjelpemidler som skal hjelpe ham å finne og «eliminere» ofrene sine før de får sjansen til å rømme. I likhet med typiske film-mordere har han for eksempel muligheten til å dukke opp der man minst forventer det, selv om det i praksis hadde vært umulig for ham å komme dit.
Hvis morderen er utenfor synsrekkevidde kan han nemlig bli usynlig og bevege seg superraskt rundt på brettet. I denne modusen kan han ikke angripe, og han kan heller ikke bare gjøre seg synlig rett foran ansiktene til de overlevende, men han kan observere det som skjer og finne et nytt gjemmested.
Så lenge han er synlig kan de overlevende løpe raskere og potensielt komme unna. Et av de klassiske kjennetegnene på en morder i filmer som dette er jo tross alt at han aldri løper.
Politi-hjelp for de overlevende
Men de overlevende kan også gjemme seg, og da er de usynlige for morderen uansett om han er i «predator»-modus eller ikke. De bør også jobbe sammen, og de har i tillegg den fordelen at den første overlevende som blir drept kan komme tilbake som politibetjent om resten klarer å varsle politiet.
Det kan de imidlertid kun gjøre om morderen ikke har kuttet telefonlinjen. Da må nerden, en av spillets klasser, reparere den før de kan ringe. Hvis nerden er død og linjen er kuttet, må de overlevende klare seg uten hjelp.
Konseptet høres unektelig veldig spennende ut, men det blir spennende å se om utviklerne klarer å gjennomføre det. Planen er å lansere spillet til høsten i 2016, og enn så lenge ser det ut til å være svært tidlig i utviklingen.
Hovedmannen bak spillet er James Wearing, som har jobbet som lyddesigner på spill som Crysis og Assassin's Creed 2. Det blir interessant å se om han også har det som trengs for å lede utviklingen av et helt spill. Om du vil støtte prosjektet kan du stikke innom folkefinansieringsnettstedet Kickstarter.
Om du heller vil se på et asymmetrisk flerspillerspill som er like rundt hjørnet – og allerede er veldig moro å spille – bør du ta en titt på Evolve, fra skaperne av Left 4 Dead.