For ganske nøyaktig ett år siden ble det klart at sanntidsstrategispillet Stronghold: Crusader skulle få en oppfølger. Nå har utviklerne i Firefly Studios tatt prosjektet til folkefinansieringsnettstedet Gambitious for å sikre ekstra utviklingsbudsjett for spillet.
De ber i utgangspunktet om cirka 800 000 norske kroner, og midlene skal brukes på en utvidet utviklingsperiode for å sikre finpuss av spillet, en åpen beta og ekstra innhold. Om alt går etter planen håper utviklerne å lansere spillet i løpet av mars 2014.
– Stronghold Crusader 2 er et spill vi har ønsket å lage i over ti år. Det originale Crusader er vår favoritt i Stronghold-serien, og åpenbart tilhengernes favoritt også, takket være den raske «skirmish»-modusen. Det er et spill vi fortsatt spiller i kontorene nå, og en oppfølger som fortjener vår fulle oppmerksomhet. Folkefinansiering og utgivelse på egenhånd sikrer at vi kan lansere spillet «når det er ferdig», og skape en verdig oppfølger sammen med tilhengerne som kjenner spillet vårt best, sier utvikleren.
Slottsbygging og krig i ørkenen
Spillet tar oss med tilbake til korsfarertiden der vi får bygge festninger og borger i historiske Midtøsten. I tillegg til å holde motstanderne utenfor smurene dine må du forsøke å bryte gjennom deres forsvarsverker, og vi loves blant annet avansert fysikksimulering som skal sikre at murer og annet faller sammen på en realistisk måte.
Vi loves både omfattende flerspiller, «skirmish»-modus, en full enspillerkampanje og et gjensyn med seriens Crusader Trails-modus. Tøffe datamotstandere skal vi også få, samt utfordringer som sandstormer og andre hendelser på spillkartet som alle fraksjonene må forholde seg til.
For å finne ut mer om serien kan du lese vår anmeldelse av Stronghold: Crusader fra 2002.