Det er en stund siden vår forrige artikkel om gode, nedlastbare PC-spill. Denne gangen fokuserer vi på noen flotte utgivelser som kom i sommer, og som er med på å illustrere den enorme variasjonen vi finner i PC-markedet. Det eneste disse titlene har til felles er nemlig kvaliteten, utenom den er de svært ulike.
Cthulhu Saves the World
Guden Cthulhu har akkurat våknet fra sin årtusenlange søvn, og er klar for å ødelegge verden slik han har for vane. Men en eller annen slamp av en helt har klart å gjennomføre et magisk ritual som tappet Cthulhu for krefter, og nå er han plutselig en helt ordinær blekksprutmann. Han har likevel én sjanse til å få sin verdensødeleggende makt tilbake: Ved å gjøre gode ting og bli en ekte helt, vil han få tilbake sitt destruktive seg igjen.
Cthulhu Saves the World er et rollespill inspirert av JRPG-klassikerne fra 8-bitsalderen, men som du kanskje forstår er det ikke et spill som tar seg selv særlig seriøst. Her leder du Cthulhu og en gjeng andre raringer rundt i en fargerik verden hvor de må løse det ene problemet etter det andre. Disse er det ikke få av. Verden trues av demoniske drager, romvesener, zombier og til og med noen av Cthulhus gamle kolleger, så helter er det absolutt behov for.
Spillet bruker den tradisjonelle modellen for denne typen rollespill. Heltefølget reiser rundt på et oversiktskart hvor de støtt og stadig avbrytes av monstre, som vil ha litt kamp. Disse kampene foregår i turbasert modus, hvor du får kontrollere opptil fire av heltene dine samtidig. Jo flere monstre du denger, jo mer erfaring får figurene dine. Det betyr flere og bedre egenskaper å ta i bruk i kampene. De kan også finne nytt utstyr og – vel, du vet hvordan dette foregår.
En kan si mye om tradisjonelle JRPG-spill med sine tilfeldige kamper og barnslige figurer, men den typiske spillmodellen de bruker er faktisk ganske vanedannende. Det er alltid tilfredsstillende å se erfaringsnivået tikke oppover etter hver drepte fiende, og det er alltid artig å prøve å finne de optimale strategiene for å kvitte seg med disse uten å miste altfor mye helse selv. Cthulhu Saves the World innser også at det kan være kjedelig å slåss mer enn nødvendig, så etter at du har overvunnet en viss mengde fiender i et gitt område vil du ikke lenger bli angrepet der. Du kan imidlertid selv oppsøke nye kamper, om du føler behov for mer erfaring.
Takket være massevis av god humor og generelt passe vanskelighetsgrad er Cthulhu Saves the World et spill du lett kan finne på å fullføre. Jeg vil nok påstå at det er litt for stort for sitt eget beste; iveren etter å fortsette å utforske spillets verden var langt fra like kraftig i de siste timene som i det første, men jeg kom alltid tilbake for mer. Om du fortsatt er sulten på mer komisk JRPG-moro når du har fullført det, kan du glede deg over at utviklerne gir deg sitt forrige spill, Breath of Death VII, gratis når du kjøper Cthulhu Saves the World. Det er en god deal.
Cthulhu Saves the World kan blant annet kjøpes fra Steam og GamersGate.
Solar 2
Vet du hva jeg tror du ikke har spilt før? En sol. Jeg tror faktisk ikke du har ønsket å spille en sol engang. Men det er, overraskende nok, ganske artig. I alle fall i Solar 2.
Du starter riktignok ikke som en sol, men en liten asteroide. Så surrer du rundt i universet og finner andre asteroider å krasje i. Etter hvert blir du en planet, som kan få egne asteroider i bane rundt seg. Disse kan du suge til deg, for å vokse ytterligere. Når du blir stor nok får du til og med sivilisert liv, som bygger romskip og beskytter deg. Etter en stund med vekst møter imidlertid sivilisasjonen en varm undergang, for idet du når en viss størrelse forvandles du til en sol. Slik fortsetter det. Snart er du et solsystem med egne planeter surrende rundt deg og kanskje til og med flere soler. Til slutt ender du kanskje opp som et sort hull.
Men spillet handler om mer enn å reise rundt i universet for å bli større og større. Andre solsystemer reiser også rundt, og disse vil du utvilsomt komme i konflikt med. Da er det greit å ha noen siviliserte planeter og en flåte med romskip som kan passe på. Hvis du ikke er av den forsiktige typen kan du heller spille en slags form for intergalaktisk biljard, hvor du denger planetene til andre solsystemer ut av bane slik at du kan ta dem over selv. Man skaper ikke et solsystem uten å knuse noen planeter, som de sier.
Det å fly rundt på jakt etter nye planeter å ta over slik at du kan vokse og vokse er overraskende vanedannende. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er spillet gjør som er så vellykket, men det er litt avslappende å bare flyte planløst rundt i universet og ta imot mulighetene etter hvert som de kommer. Det er ikke dermed sagt at Solar 2 er lett. Tyngdekraften kan være en evig utfordring, spesielt når du forsøker å hekte på deg nye planeter i stedet for å krasje i dem. Jo større solsystemet ditt blir, jo mer er det å holde kontroll over. I tillegg kan du utføre oppdrag for en mystisk gudeskikkelse, og disse kan være svært vanskelige.
Heldigvis kan du lagre solsystemet ditt når du vil, og du kan ha flere solsystemer lagret samtidig. Det betyr at det ikke gjør så mye å feile, for du kan når som helst gå tilbake til et tidligere lagret solsystem. Dessuten kan du eksperimentere litt. Er du usikker på om du egentlig vil ha to stjerner i samme solsystem? Lagre det gamle systemet ditt, så kan du gå tilbake til enklere saker om du skulle finne ut at det bare blir mer søl jo flere stjerner du får.
Det er nok veldig individuelt hvor mye moro hver enkelt får fra Solar 2. Hvis du ikke har noe i mot å surre rundt og lage din egen opplevelse tror jeg du kan kose deg lenge med det. Uansett tør jeg nesten garantere at du ikke har spilt noe lignende før, og det er alltid gøy med nye opplevelser.
Solar 2 kan kjøpes fra Steam og GamersGate.