Bruk av kunstig intelligens (KI) i spillutvikling forblir et omdiskutert tema. Teknologien blir likevel stadig mer utbredt, selv om utviklere er bekymret for potensielle etiske overtramp.
Bransjens tanker om spesielt generativ KI ble målt gjennom spørreundersøkelsen GDC State of the Game Industry. Der sa hele 49 prosent av de over 3000 utviklerne som ble spurt at de enten bruker slike verktøy selv eller ser andre bruke dem på samme arbeidsplass.
15 prosent sa de var interesserte i å benytte seg av KI-verktøy i fremtiden. 23 prosent sa de ikke hadde noen interesse for teknologien.
På spørsmål om etiske bekymringer rundt bruk av generativ KI, svarte imidlertid hele 84 prosent at de er bekymret. Dette ble delt likt mellom de som sa de var «veldig bekymret» og «litt bekymret». Kun 12 prosent av de spurte hadde ingen betenkninger rundt bruken.
Generativ KI har fått mye kjeft for måten verktøyene tilegner seg og gjenskaper informasjon. Dette skjer ved at det mates inn for eksempel kunstverk laget av andre, som så kombineres og spyttes ut på en ny måte avhengig av hva brukeren ber om.
Flere har opplevd at deres verker har dukket opp helt eller delvis i kunst skapt av KI. Dette blir de opprinnelige skaperne ikke kompensert for, og ei heller for bruk av verkene i opplæringsprosessen.
Basert på spørreundersøkelsen er bruken av KI-verktøy mer utbredt blant indieutviklere. Større selskaper har imidlertid uttrykt ønske om å bruke teknologien mer. Square Enix avslørte nylig at deler av det kommende spillet Foamstars er laget med KI-generert kunst.
LES OGSÅ: Steams nye regler legger til rette for spill som bruker kunstig intelligens »