Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI-sjefen forklarer hvorfor det ikke er noe mangfold i spillet

Den Europa-inspirerte settingen begrenser hvor mange raser som kan inkluderes, sier Naoki Yoshida.

Square Enix

Final Fantasy XVI er enda et drøyt halvår unna, men Square Enix er allerede godt i gang med å lade opp til lanseringen. Utvikleren har sluppet flere trailere for både kampsystem og spillets historie, og i den forbindelse har flere bitt seg merke i at alle figurene stort sett er hvite.

Final Fantasy XVI.
Square Enix

Mangfold i spillet ble derfor tatt opp av IGN under et nylig intervju med sjefsprodusent Naoki Yoshida. Nettstedet lurte på om det endelige spillet vil inkludere figurer med noen annen hudfarge, og Yoshida innrømmet at svaret nok vil skuffe mange.

– Dette er et vanskelig spørsmål, men ikke et som var uventet, gitt at mangfold i underholdningsbransjen har blitt et mye diskutert tema i det siste. Svaret jeg har vil riktignok komme til å skuffe noen basert på hvilke forventninger de har.

– Brudd på narrative begrensninger

Som Yoshida forklarer er det nemlig et bevisst valg at figurgalleriet er så hvitt. Verdenen er nemlig inspirert av Europa i middelalderen. I motsetning til for eksempel Final Fantasy XIV – som har et rikt figurmangfold – er handlingen satt til et enslig land som har null kontakt med omverdenen.

Final Fantasy XVI.
Square Enix

– Da vi bestemte oss for en setting som best passet til historien vi ønsket å fortelle – historien om et land som er under angrep av [sykdommen] Blight – følte vi at i stedet for å skape noe på global skala, så var det nødvendig å begrense omfanget til en enkelt landmasse; en som er isolert både geografisk og kulturelt fra resten av verdenen i en alder uten fly, TV eller telefoner, forklarer Yoshida.

LES KOMMENTAR: La spillutviklerne herje med vikingtiden så mye de vil »

Med det som bakgrunn forklarer produsenten at det ville vært et brudd på spillets «narrative begrensninger» å ha med for mange ikke-hvite mennesker.

– Historien vi forteller er fantasi, ja, men den har også rot i virkeligheten, påpeker Yoshida.

Skaper debatt

Uttalelsen har ikke uventet skapt debatt i sosiale medier. Mange mener at forklaringen ikke holder mål når dette er en verden Square har diktet opp, og de eneste begrensningene som legges på verdenen er da fra utvikleren selv.

Det påpekes også at Europa faktisk allerede hadde et kulturelt mangfold og mennesker med forskjellig hudfarge i middelalderen.

Den andre siden av debatten mener det må være opp til Yoshida og Square å bestemme hva slags figurer de ønsker å ha med i sitt eget spill.

Final Fantasy XVI lanseres sommeren 2023 på PlayStation 5.

LES OGSÅ: Final Fantasy XVI droppet turbaserte kamper for å appellere til yngre spillere »

Kommentarer (46)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Erlho
2 år siden

La dem få kulturell frihet🤷‍♂️ Er jo bare å holde seg unna spillet om man ikke liker det.

BeThomas
2 år siden

Flott! Kunstneren(e) har en visjon, den må de selv bestemme. Om noen er misfornøyde kan de pinadø lage seg ett eget produkt!

Å klage på dette blir absurd i og med skaperne faktisk er japanere. De er ikke akkurat av "klassisk" europeisk utseende selv. Å anklage dem for rasisme eller lignende faller på egen urimelighet. Nå er det bare å vente på at første nepe skal kommentere "klassisk" europeisk utseende.

Bytex
2 år siden

Folk som klager på slikt er ikke gamere og ville aldri ha spilt det uansett..De skal bare ha alt mest mulig politisk korrekt så de kan skrive i bloggene sine. De klager for å ha noe å klage på, som den persilleblad-generasjonen gjør.

maatzu
2 år siden

Det blir aldri stillhet rundt dette uansett. Er det for mye mangfold begynner folk å klage, er det for lite klager de også. Nå skal det sies at SE er japansk, og Japan er vel kanskje ikke det beste landet når det gjelder mangfold.

Fleskelars
2 år siden

Som utvikler hadde jeg nok gitt faen i disse kranglefantene ja .

Siste fra forsiden