Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI droppet turbaserte kamper for å appellere til yngre spillere

Square har også forklart hvorfor spillet ikke har en åpen verden.

Square Enix

Final Fantasy XVI, det neste store spillet i Square Enix' tradisjonsrike rollespillserie, skal etter planen lanseres neste sommer. Spillet skilter med flere nyvinninger, og går blant annet helt bort fra turbaserte og kommandobaserte kamper. Det for å appellere til et yngre publikum.

Final Fantasy XVI.
Square Enix

Som produsent Naoki Yoshida nylig forklarte – i et intervju med Famitsu (via VGC) – følte teamet at kampsystemer der du velger handlinger gjennom et kommandosystem gått litt ut på dato. Den yngre garde vil heller trykke på knapper for å umiddelbart utføre valgte handlinger.

– Jeg kommer fra en generasjon som vokste opp med kommando- og turbaserte rollespill. Jeg tror jeg forstår hvor interessant det kan være. På den annen side, i løpet av de siste tiåret har jeg sett mange som ikke forstår hva som er kult med å velge kommandoer i spill. Denne meningen fortsetter å vokse, spesielt hos unge folk som ikke vanligvis spiller rollespill.

Ifølge Yoshida betyr ikke dette at Final Fantasy aldri mer vil ha turbaserte kamper. Etter flere diskusjoner kom teamet imidlertid frem til at et mer actionfokusert kampsystem var riktig løsning for Final Fantasy XVI.

For tidkrevende å lage åpen verden

Tidligere i sommer gjorde Square det ellers klart at Final Fantasy XVI ikke vil ha en åpen verden. I stedet vil spillet være sammensatt av ulike områder som spillere beveger seg gjennom, og i Famitsu-intervjuet forklarte Yoshida at noe annet hadde blitt for tidkrevende.

– Hvis vi hadde hatt en utviklingstid på omtrent 15 år, kunne vi kanskje hatt muligheten til å pushe oss til å lage en åpen verden. Det er tross alt nesten umulig med tanke på tid og kostnad å skape en så omfattende historie i en åpen verden, sa Yoshida og la til:

– For å levere det vi mener er den beste historien, i en opplevelse som kombinerer film og spill, er det ikke nødvendig med en åpen verden.

Final Fantasy XVI fikk ny trailer i sommer.
Viser frem spilling og glimt av historien »

Kommentarer (13)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
mkri96
3 år siden

Turbasert combat er hva FF burde være. Jeg har aldri likt noen av spillene uten

GrinderX9
3 år siden

Nå er jeg ingen stor FF fan, men å fjerne det som er unikt eller i stor grad forbindes med en serie har historisk sjelden vist seg å være ett sjakktrekk.

Mogsters
3 år siden

Tror ikkje det er yngre som har problem med turnbased men heller casuals som ikkje har ro i ræva til å spille sånt.

Fahlar
3 år siden

Veldig glad for at det ikke er åpen verden, akuratt slitt meg gjennom ffxv etter å ha gitt opp 4 ganger pga den tomme, kjedelige og altfor store åpne verden som ikke bidro noe som helst til historien. Bryr meg heller ikke så veldig om turbaserte ksmoer er på vei ut. Merker selv at jeg syns det ofte fremstår litt gammeldags når jeg møter det i spill i dag. Var ikke sånn på 90-tallet, men i dag føler jeg det sånn

MuffinMatt
3 år siden

For min del tok hele serien en sur vending ved XIII. XIV er greit, det er et MMO, og kan ikke følge den vanlige turbaserte måten. Men fra XV/VII remake så var det såpass lite gjenkjennelig igjen i kampene; at jeg hoppet av helt. Vil jeg spille DMC, så spiller jeg heller DMC.

Siste fra forsiden