Final Fantasy XVI, det neste store spillet i Square Enix' tradisjonsrike rollespillserie, skal etter planen lanseres neste sommer. Spillet skilter med flere nyvinninger, og går blant annet helt bort fra turbaserte og kommandobaserte kamper. Det for å appellere til et yngre publikum.
Som produsent Naoki Yoshida nylig forklarte – i et intervju med Famitsu (via VGC) – følte teamet at kampsystemer der du velger handlinger gjennom et kommandosystem gått litt ut på dato. Den yngre garde vil heller trykke på knapper for å umiddelbart utføre valgte handlinger.
– Jeg kommer fra en generasjon som vokste opp med kommando- og turbaserte rollespill. Jeg tror jeg forstår hvor interessant det kan være. På den annen side, i løpet av de siste tiåret har jeg sett mange som ikke forstår hva som er kult med å velge kommandoer i spill. Denne meningen fortsetter å vokse, spesielt hos unge folk som ikke vanligvis spiller rollespill.
Ifølge Yoshida betyr ikke dette at Final Fantasy aldri mer vil ha turbaserte kamper. Etter flere diskusjoner kom teamet imidlertid frem til at et mer actionfokusert kampsystem var riktig løsning for Final Fantasy XVI.
For tidkrevende å lage åpen verden
Tidligere i sommer gjorde Square det ellers klart at Final Fantasy XVI ikke vil ha en åpen verden. I stedet vil spillet være sammensatt av ulike områder som spillere beveger seg gjennom, og i Famitsu-intervjuet forklarte Yoshida at noe annet hadde blitt for tidkrevende.
– Hvis vi hadde hatt en utviklingstid på omtrent 15 år, kunne vi kanskje hatt muligheten til å pushe oss til å lage en åpen verden. Det er tross alt nesten umulig med tanke på tid og kostnad å skape en så omfattende historie i en åpen verden, sa Yoshida og la til:
– For å levere det vi mener er den beste historien, i en opplevelse som kombinerer film og spill, er det ikke nødvendig med en åpen verden.
Final Fantasy XVI fikk ny trailer i sommer.
Viser frem spilling og glimt av historien »