Final Fantasy XVI

Final Fantasy XVI blir en fargerik og hektisk affære

Square viste over 20 minutter med spilling i ny trailer.

Final Fantasy XVI har fått sin største og mest omfattende presentasjon hittil. Torsdag kveld dukket spillet opp under Sonys State of Play-sending, der fans fikk servert godt over 20 minutter med spilling og nye detaljer.

Final Fantasy XVI.
PlayStation

I videoen som du kan se øverst i artikkelen tar spillsjef Naoki Yoshida oss med gjennom det meste av hva Final Fantasy XVI har å by på. Her er blant annet en skikkelig gjennomgang av kampsystemet, som vi bare har sett glimt av til nå.

Som kjent skal spillere styre protagonist Clive Rosfield gjennom spillets hektiske og fargesprakende kamper. Stort sett kjemper man som Clive, men helten kan også forvandle seg til ulike Eikons – svære beist – i nød.

Utover i spillet lærer man seg en haug med angrep og egenskaper, og får tidvis med seg medhjelpere i kampen. Clives venner styres av spillet, men man har også med seg hunden Torval som man kan kommandere til å angripe eller assistere Clive.

For spillere som kanskje ikke er så erfarne med denne typen actionrollespill har Square introdusert diverse tilbehør som hjelper i kamp. For eksempel kan man utstyre Clive med en gjenstand som gjør at man dukker unna angrep automatisk eller en som forenkler valg av angrep.

Final Fantasy XVI.
PlayStation

Hva spillkartet angår virker utvikleren å ha hentet litt inspirasjon fra Breath of the Wild. Kartet fylles inn etter hvert som man oppdager nye steder, og man kan når som helst forflytte seg til steder man har besøkt tidligere. Sideoppdrag du kan plukke opp vises også på kartet, slik at du kan forflytte deg rett dit uten å måte løpe frem og tilbake.

Enda har Square mer å vise, forteller Yoshida, fra blant annet sideoppdrag og såkalt «endgame»-innhold – altså ting du kan pusle med når du når slutten av spillet.

Final Fantasy XVI lanseres eksklusivt for PlayStation 5 den 22. juni.

LES OGSÅ: Final Fantasy XVI-sjefen vil gjerne at spillet kommer til PC etter hvert »

Kommentarer (7)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
cosmic1981
2 år siden
Jeg så på State Of Play, og jeg er enda usikker på dette. Jeg er redd for at det blir for mye fokus på battles fremfor historie. Og det er historiene i FF spillene helt frem til nr 13 som har vært drivende for min del. Så håper og krysser fingrene for en emosjonell reise samt episke bossfights.
Skribenten_
2 år siden

Sikkert et bra spill dette her, men jeg syns Square egentlig burde begrave final fantasy tittelen og gi spillene sine nye navn. For dette har ingenting med Final Fantasy å gjøre slik vi kjenner det. Siste virkelige final fantasy spill var FFX. Etter det har Square bare forsøkt å tilnærme seg vestlig spillestil. De har gått helt bort fra taktikk og tur basert kamp, til en kamp system med mål å nå flest mulig spillere. De har gjort kampene så actionfylt og uoversiktlig, at spillere ikke lenger kan styre karakterene som nå styres av AI. Jeg har spilt alle FF spill fra det første som kom på Nintendo, og må si at jeg aldri har glede meg så lite til det nye FF spillet.

mkri96
2 år siden
Turn-based eller ingenting fam
Saggers
2 år siden
Ser ihvertfall ut som om spillet har hatt den eksakt motsatte utviklingen av det ff 15 hadde.
barezell
2 år siden

Ser ikke så gæli ut, men begynner bli lenge siden et bra FF spill. Vet ikke om de klarer lage kule historier og karakterer lenger. 

Siste fra forsiden