Etter flere år med spekulasjon fikk vi omsider se kampsystemet i Final Fantasy VII Remake i aksjon. Spillets nyversjon ser ut til å kombinere dynamisk action med originalens turbaserte kamper, og med det følger også en rekke justeringer til opplevelsen.
Les også: Nei, dette er ikke en drøm. Vi har spilt Final Fantasy VII Remake »
I et intervju med spillblekka Famitsu (via GameInformer) kunne spillsjef Tetsuya Nomura blant annet avsløre at materia-systemet er blant elementene som endres.
Systemet vil stort sett fungere som før, hvor man plasserer materia i våpen og rustninger for å kunne bruke de tilhørende evnene. Det som endrer seg er hva slags materia som er tilgjengelig, og Nomura melder at nyversjonen vil introdusere noen nye varianter, samt fjerne enkelte vi kjenner fra originalspillet.
At diverse Materia forsvinner er ikke helt overraskende, da noen typer ikke lenger er nødvendige med det nye kampsystemet. Det som er mer spennende å se er hva som blir nytt, men Nomura er ikke klar til å røpe detaljene riktig enda.
Ellers i intervjuet fikk spillsjefen også spørsmål om den mørke og røyklignende skyggen som dukket opp i spillets trailer. Heller ikke her var han videre snakkesalig, men kunne bekrefte at dette er en av flere nyvinninger som Square introduserer i Final Fantasy VII Remake.
Svar på alle mysteriene får vi forhåpentlig til neste år.
Final Fantasy VII Remake lanseres i løpet av våren »