Etter å ha vist frem små klipp og trailere fra Final Fantasy VII Remake den siste måneden, har Square Enix omsider avslørt hvordan nyversjonen faktisk vil fungere.
Les også: Final Fantasy VII Remake lanseres våren 2020 »
Under E3-konferansen sin natt til tirsdag besvarte utvikleren de to største spørsmålene vi har hatt siden kunngjøringen for fire år siden. For det første vil denne første episoden kun omhandle Midgard-delen fra originalspillet, men til gjengjeld høres det ut som om det er mye spill å hente her.
Ifølge produsent Yoshinori Kitase har Final Fantasy VII Remake vokst seg stort nok til å være et helt eget spill. Mens det opprinnelig tok fem-seks timer å komme seg gjennom Midgard, er det nok innhold i Remake til at det trengs to blu-ray-disker for å få plass til alt.
Kampsystemet avslørt
Videre viste utvikleren frem hvordan kampsystemet virker, og det vi får er en slags kombinasjon av dynamiske og turbaserte kamper. Spillere styrer én figur av gangen, og deler ut vanlige angrep med firkant-knappen.
Etter hvert fylles ATB-måleren opp, hvorpå man kan bruke egenskaper som magi, kraftigere angrep eller ulike gjenstander. Dette aktiverer Tactical Mode, som stopper tiden frem til man har valgt egenskapen man vil bruke. Materia-systemet er tilbake, og spillere får plassere forskjellige varianter av de små kulene i både våpen og rustninger for å få tilgang på magi og annet.
Til enhver tid kan man veksle mellom figurene i gruppa for å bruke angrep eller egenskaper som passer til kampsituasjonen. Om du heller vil kan du stoppe tiden og gi direkte ordre til de andre figurene, men de kan også guffe på med sine egne angrep automatisk.
I pressemeldingen Square sendte ut på tirsdag morgen forteller utgiveren igjen at Final Fantasy VII Remake kommer «først til PlayStation 4». Dermed virker det mer og mer sannsynlig at det vil dukke opp på andre plattformer etter hvert.
Vi oppdaterer saken.