Final Fantasy VII Remake er for stort til å være ett spill

Spillet deles opp i flere deler.

Square Enix

Square Enix overrasket nok mange med en robust trailer av Final Fantasy VII Remake under PlayStation Experience i helgen. Utgiver- og utviklerhuset har de siste ti årene opparbeidet seg et rennomé som en gjeng svært trege utviklere, særlig i Final Fantasy-prosjektene der prosjektleder Tetsuya Nomura og manusforfatter Yoshinori Kitase har vært involvert.

Cloud i ny drakt.

Derfor faller det noen brikker på plass når selskapet nå annonserer at Final Fantasy VII Remake deles opp i flere deler som skal slippes separat. Vel å merke bruker ikke Square Enix ordet «episodisk», så det er vanskelig å si akkurat hvilken form delene vil få, og hvor mange det er snakk om.

– Ideen om at en nyversjon av Final Fantasy VII ikke ville passe inn i én utgivelse var der fra begynnelsen av. Vi kan fremdeles ikke dele mere informasjon om delene, men følg med på fremtidige annonseringer, forteller Kitase i et intervju med japanske Famitsu (via NovaCrystallis.com).

For stort

En av grunnene til at Final Fantasy VII Remake deles opp skal være at det opprinnelige spillet er for stort. Faktisk høres det ut som om oppdelingen vil gjøre det mulig for Square Enix å gjenskape hele spillet, uten å måtte kutte partier.

Helgens trailer. (Video: Square Enix)

– Dersom vi la all vår tid i én utgivelse, måtte deler av spillet ha blitt sammenslått. Vi måtte da ha kuttet deler, og det ville ha blitt få nye elementer, så heller enn å lage ett helt spill delte vi det opp, utdyper Nomura.

Nettopp omfanget av det opprinnelige spillet har vært noe som har blitt trukket frem som et potensielt problem av kritikere. Final Fantasy XIII fikk blant annet mye kritikk for å være for lineært, uten muligheter til å utforske verdenen utenom den fremlagte stien. Tanken har vært at Final Fantasy VII Remake kunne snuble ned i de samme fallgruvene. Kan hende Square Enix klarer å unngå dette med dette nye fokuset.

Samarbeider med annen utvikler

Et annet interessant aspekt av nyversjonen er at utviklingsstudioet CyberConnect2 er med på utviklingen av spillet. CyberConnect2 har tidligere laget spill i .hack-serien, en drøss Naruto-slåssespill og spinnville Asura's Wrath. Akkurat hvordan rollefordelingen er vet vi ikke.

Nytt kampsystem.
Square Enix

At kampsystemet blir helt annerledes enn i det opprinnelige spillet skjønte vi av helgens trailer. Nomura forteller i intervjuet at kampsystemet skal skille seg betydelig fra PlayStation Portable-spillet Crisis Core: Final Fantasy VII og at tempoet skal ligge tettere opp mot det Square Enix har jobbet med i arkadeversjonen av Dissidia Final Fantasy.

En slippdato er ennå ikke klar, ei heller det hele plattformutvalget, men spillet skal komme først på PlayStation 4.

Les også
Anmeldelse: Final Fantasy VII Remake

Et annet Final Fantasy-spill er på oppløpssiden.
Det tok 9 år, men nå er Final Fantasy XV «ferdig» »

Siste fra forsiden