Square Enix avduket det neste kapittelet i Final Fantasy VII-nyversjonen i juni. I den forbindelse avslørte utvikleren at spillet – Final Fantasy VII Rebirth – ikke kommer til PlayStation 4, og nå vet vi hvorfor.
I et intervju med det japanske nettstedet Gamer (ingen tilknytning til Gamer.no) sa Final Fantasy-guru Yoshinori Kitase at Rebirth vil benytte seg av SSD-hastigheten til PlayStation 5 og at den eldre konsollen rett og slett ikke ville hengt med i svingene.
– Etter man rømmer fra Midgar utspiller historien seg i en stor og utstrakt verden. Vi trekker fra en verden som utvider seg, så innlasting av den blir en ekstrem flaskehals. For å overkomme det og navigere verdenen på komfortabelt vis, følte vi at det ble nødvendig med spesifikasjonene til PlayStation 5, sa Kitase.
Akkurat hvor store områder spillere skal få utforske i Rebirth gjenstår å se. Vi vet heller ikke hvor mye av Final Fantasy VII-historien spillet vil dekke, ettersom det også skal bli et tredje kapittel i oppussingen.
Trilogiplanen ble også avslørt forrige måned, etter mye spekulering rundt hvor mange spill Square hadde planer om å lage. I et intervju med Famitsu sa spillsjef Tetsuya Nomura nylig at teamet vurderte å holde seg til to spill, men at det til slutt landet på tre.
Final Fantasy VII Rebirth skal etter planen slippes på PlayStation 5 mot slutten av neste år. Square Enix har så langt ikke sagt noe om planer for lansering på PC eller andre plattformer.