Forrige uke fortalte vi at utvikler GSC Game World har lagt STALKER 2 på is, etter at det lenge har vært spekulert i at spillet er kansellert. Isteden har en rekke av selskapets ansatte brutt ut og en ny spillutvikler, Vostok Games.
Konkret hvilken skjebne spillet har i vente er ennå ikke klart, men nå trer i det minste bildet litt tydeligere frem.
Kom ikke til enighet
I en kommentar til Eurogamer forklarer Vostok Games' Oleg Yavorsky hvordan de forsøkte å få rettighetene til STALKER 2.
– I desember 2011 bestemte eieren av GSC Game World, Sergiy Grygorovych seg for å stenge selskapet, av personlige grunner som han oppgav til teamet. Dermed stoppet utviklingen av STALKER 2, forteller Yavorsky.
Han fortsetter:
– Deretter sto teamet igjen med to valg: enten å finne seg nye jobber eller å holde sammen og forsøke å få tak i både rettigheter og finansiering for å få ferdig STALKER 2. Vi valgte det siste, og det er slik det nye studioet så dagens lys.
Ifølge Yavorsky var det nye selskapet svært innstilt på å fortsette med utviklingen av spillet, men etter en drøy måned med forhandlinger hadde de ennå ikke klart å overta rettighetene til STALKER-varemerket.
Han legger til at alt arbeidet med STALKER 2 nå er stanset, og rettighetene innehas av det som er igjen av GSC.
GSC-sjef Grygorovych skal heller ikke være involvert i det nye selskapet, men utbryterne er etter sigende fremdeles på godfot med den tidligere sjefen, noe som også kan forklare hvorfor GSCs twitterkonto har blitt brukt for å promotere Vostok Games' nye spill, Survarium.
Ser fremover
Selv om det nå ser svært mørkt ut for STALKER 2, håper Yavorsky at «sjelen» til spillet lever videre i det nye gratissspillet, Survarium.
– Survarium-konseptet er det neste steget i evolusjonen til Stalker-serien. Det vil gå et steg videre og tvinge menneskeheten til å kjempe, ikke bare i de lukkede sonene rundt Tsjernobyl, men også utenfor, maler Yavorsky.
Videre forteller han hvordan det nye spillet skal bevare atmosfæren fra STALKER-serien, og at utvikleren kommer til å låne en rekke ideer derfra.
At det kommende spillet skal basere seg på en gratismodell, forklarer Yavorsky med at det både er et fint anti-pirattiltak og til fordel for spillerne.
– På denne måten kan vi utvikle spillet i den retningen spillerne foretrekker, vi kan kjempe mot piratkopiering – som fremdeles er et stort problem her hos oss – og vi kan ha kortere utviklingssykluser for nytt innhold, sier han.
Survarium forventes lansert i løpet av neste år.
Les også: Anmeldelsen av STALKER.: Call of Pripyat