Da vi testet Fight Night i fjor, var vi til dels veldig fornøyde, men syntes at spillet falt mellom to stoler - den realistiske stolen og den såkalte BIG-stolen, som spill som NBA Street o.l. sitter på. Gledelig er det derfor at Fight Night Round 2 har satt seg i den realistiske stolen, og EA Sports har dermed stadfestet hvor de ønsker at serien skal gå videre.
For deg som hoppet over tittelen i fjor, tar vi en rask innføring: I Fight Night Round 2 lager du din egen bokser og prøver å ta ham hele veien til toppen av rankinglistene. Via et hav av innstillingsmuligheter av både hodeform, kroppsfett, ansiktshår, hudfarge og Gud vet hva, kan du lage en bokser som er helt unik. For min egen del klarte jeg å lage en som var ganske lik The Butcher (Daniel Day-Lewis) fra filmen Gangs of New York, så mulighetene er mange.
Harde slag gir blå øyne
Boksekampene har blitt enda mer realistiske siden fjorårets utgave. Foruten noen nye features i bokseringen, har også grafikken blitt pusset opp. Svetten synes godt på en sliten bokserygg, og store fulltreffere utløser en dusj med både svette og blod som ser svært autentisk ut; spesielt i sakte film etter en knockdown. I tillegg er kuttskader og oppsvulming langt mer detaljert enn i fjor - kjør på med tunge slag i ansiktet, og du vil raskt se at både kinn og øye svulmer opp og kanskje begynner å blø.
Dette må selvsagt lappes sammen i pausen, og nytt av året er det EA Sports kaller "Cutman", dvs. legen du har med deg inn i ringen som fikser utseendet etter hver runde. Han styrer du selv ved å velge hvilken del av ansiktet som skal repareres, og så må du føre stikka sakte frem og tilbake (i takt med indikatoren på skjermen) for å rense sår og dempe hevelser. Som i vanlig boksing har du 30 sekunder på deg etter hver runde, og er du alvorlig skadet, må det prioriteres hva som skal fikses på først.
En annen ny feature er haymakers, dvs. tunge slag man virkelig legger kroppen bak. Disse lades via det samme Total Punch Control-systemet fra i fjor (dvs. at den høyre stikka styrer boksehanskene), og du kan sikte dem inn både mot mage og ansikt. Naturligvis blir du stående veldig åpen dersom mostanderen skulle klare å parere eller blokkere slaget ditt, så det gjelder å time slagene rett. En solid haymaker kan faktisk forårsake en direkte knockout, uten at jeg helt har klart å se hva som skiller knockoutslagene fra de vanlige.
"His legs are shaking!"
Når helseindikatoren nederst i hjørnet går mot slutten, blir lyden av publikum dempet og kameraet zoomer litt inn; ikke helt ulikt 2004-utgaven. Men mens du i fjor bare måtte prøve å rømme unna og vente på gonggongen, kan du i år også gå i klinsj - du vet, når det ser ut som en bokser er på fest og sier "jeg er så glad for at vi er venner, jeg". Da blir det automatisk slutt på den kritiske fasen og helsen får en liten boost.
Men, det er først og fremst mellom matchene EA Sports har oppgradert Round 2. Det er forsåvidt omtrent de samme mulighetene som det var i fjor, men valgene du gjør har en langt større innvirkning denne gangen. I fjor var det nemlig ikke noe poeng å kjøpe fyrverkeri, fredsduer og fine damer som kunne brukes på vei inn i ringen, annet enn at det så kult ut.
For fine damer gir naturligvis (?) ekstra utholdenhet i ringen. En kul sang får publikum på tå og gjør at du resitueres bedre i pausene, og fyrverkeri og annen stas gjør deg så inspirert at du klarer å reise deg opp lettere hvis du blir slått ned. Det kan diskuteres hvorvidt dette er realistiske følger, men det er nå i hvert fall bedre enn ingenting.
Utstyret har også innvirkning. De beste boksehanskene gir deg raskere og hardere slag, dyre sko gjør deg mer bevegelig etc. Nytt utstyr låses opp underveis, men akkurat dette kunne vært gjort mye bedre; det er rett og slett alt for sjelden det låses opp nye ting, og i tillegg er det beste utstyret alt for billig. Når du casher inn $3.000.000 på å vinne tungvektsbeltet, blir $5.000 bare peanutter for å kjøpe de dyreste hanskene eller buksene.