Anmeldelse

Fight Night 2004

Det store EA Sports-treet har fått en ny gren dette året. I Fight Night 2004 skal du kjempe din vei fra røykfylte klubber til Madison Square Garden for å banke Roy Jones Jr. og resten av bokseeliten.

Side 1
Side 2
Side 3

Imponerende skadeeffekter
Når det begynner å gå mot slutten for en av bokserne, blir lyden fra publikum svakere og svakere til fordel for hjertebank, og det er da man retter seg opp i godstolen uten å blunke det neste minuttet (det er enda mer spennende når man spiller mot kompiser). Det er ikke ofte en sitter med et så stort glis som når motstanderen deiser i bakken for første gang, og når man i kampens hete hvisker "you're going down" for seg selv, må det tas som et godt tegn, eller hva? Ikke bare er det en fryd å se motstanderen gå i bakken, men "replay"-funksjonen er også ganske stilig der knockdownen vises fra tre forskjellige vinkler. Det skal også nevnes at skadene på bokserne er ganske stilig - mens man i første runde ser frisk og rask ut, blir man stadig mer skadet med blåveis, blodet rennende fra øyet og så videre.

Artig er også måten man reiser seg opp på. Mens det i andre spill er vanlig å hamre løs på knappene så fort man kan, får man i Fight Night se gjennom øynene på stakkaren som ligger på gulvet. Der ser man tre dommere begynne å telle (selv om det altså bare er én dommer), og så gjelder det å bruke stikkene til å justere de tre dommerne slik at de blir to færre. Jo mindre energi bokseren har igjen, desto vanskeligere er det å få det til.

Stilkrasj
Svakheten ved Fight Night 2004 er at EA Sports denne gangen ikke helt har klart å kjøre linja helt ut. Slik spillet fremstår i år (vi kan vel regne med en 2005-utgave også) har man ikke helt bestemt seg om man vil kjøre en seriøs boksesimulering eller om man ønsker å introdusere utøveren med "the hitman is in da house" og rapmusikk fra Puff Daddy.

En rap-versjon a la NBA Street burde i så fall inngått i BIG-serien og mangler for det første flere og kulere sanger i soundtracket, superslag (gjerne med flammer fra hanskene), humoristiske boksere og den slags, mens en seriøs simulering burde ha hatt med elementer som ansettelse av trener og promotør, utstyr som hadde innvirkning på kampene og så videre. Spillet faller dermed litt mellom to stoler, noe som er veldig synd.

Konklusjon
Fight Night-serien ser ut til å bli et velkomment tilskudd til den allerede store EA Sports-familien. Med autentiske boksere, bra animasjon, deilige adrenalinkick og et artig karriere/treningsopplegg danner spillet et godt grunnlag for en god føljetong. Til neste års sesong, derimot, bør EA Sports bestemme seg hvilken vei Fight Night-franchisen skal gå; enten mer autentisitet eller mer show. Produktet faller i år litt mellom to stoler og klarer ikke imponere helt hverken den ene eller andre veien. Dessuten vil vi ha Live-støtte så det blir morsomt å spille videre etter å ha nådd toppen på rankinglisten!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden