OSLO (Gamer.no): Turbaserte rollespill er ofte noe vi assosierer med Japan, hvor spill som Final Fantasy og Dragon Quest har gitt sjangeren et ansikt utad i flere tiår. Her er det magi og monstre som står i førersetet, og mystiske eventyrere legger velvillig ut på reise gjennom magiske univers fylt til randen med spenning og moro.
Veien til et snøkledd og grått Oslo Sentrum er med andre ord lang, men det er likevel her, på et lite kontor bare et par steinkast unna Karl Johan, at det lille utviklerstudioet SnowCastle Games holder til. Med deres storsatsning Festival of Magic er de i full gang med sin egen tolkning av de japanske rollespillene, som samtidig henter stor inspirasjon fra andre sjangere og spillklassikere.
Sterke inspirasjoner
Festival of Magic er et eventyr-rollespill hvor man tar på seg rollen som magiker, helt og gartner på en og samme gang. Som et episodebasert produkt vil spillet i utgangspunktet la deg kontrollere en ung gutt som sammen med en kanin-aktig skapning besøker ulike verdener på jakt etter eventyr. Her skal man løse gåter til den store gullmedaljen og bekjempe fiender i turbaserte konflikter.
I en demonstrasjonssekvens får vi blant annet se hvordan en paddestatue må bekjempes i nevekamp på innsiden av et massivt tempel. For å komme dit må man først aktivere en rekke brytere i riktig rekkefølge og deretter bestige en trapp som forandrer seg basert på hvilken hvilken vei du løper. Veien tar oss samtidig gjennom fargesterke områder hvor vi finner skatterkister, plukker opp nye våpenoppgraderinger og forhører oss med kanin-kompanjongen vår når vi står fast.
Utviklerne er klare på hvor de har hentet inspirasjonen sin fra, og ved siden av et kampsystem preget av de gode gamle japanske rollespillene har de også latt seg påvirke av eventyrslagere som Monkey Island og Quest For Glory. Man vil utvikle figuren sin etterhvert som man spiller, samtidig som man også blir mer knyttet til sine respektive makkere gjennom artige dialoger underveis.
Kaninen og gutten er dog bare én av de mange duoene som vil dukke opp i Festival of Magic på tvers av de ulike episodene. Så langt har utviklerne planlagt å lansere fire episoder som alle vil fokusere på å fortelle sine egne historier som igjen påvirker et overhengende plott. Den første episoden vil være gratis, men deretter må man betale for de tre neste som skal dukke opp med halvårige mellomrom.
Hver episode vil la deg kontrollere nye figurer og bruke ulike typer ammunisjon. En av heltene vil blant annet spise sopp for å kunne denge løs på fiender, mens en annen vil trenge perler fra fiskedammen for å skyte i stykker fiender. Sentralt i denne sammenhengen er uansett spillets fokus på rotfrukter og hagearbeid. Det er nemlig først når man tar fram spaden og tar turen ut i hagen at spillet virkelig kommer til sin rett.
En liten gartnermann
Jeg spøkte ikke da jeg sa at man også måtte tre inn i rollen som gartner. Der historien for det meste finner sted ute i en stor og magisk fantasiverden har man også en helt egen øy å holde styr på. Dette området er avholdt til mindre eventyrlige aktiviteter, som for eksempel fisking, krystallsanking, monstertrening og ikke minst hagearbeid.
Ammunisjon er en essensiell del av Festival of Magic, og denne er man pent nødt til å gro selv. Ved å plante og høste rotfrukter inne i en liten avhegning på øya kan man trygt hamle opp med fiendene på slagmarken. Her er spillet sterkt inspirert av Harvest Moon-spillene, og som en liten gartnermann må man stadig sørge for at hovedpersonene har nok ildfrø, iskorn og lynmais til å pepre monstrene med.
Dette er et spennende tillegg til det som fort kunne blitt et meget standardisert rollespill. Selv om de ulike ammunisjonstypene ikke nødvendigvis oser av originalitet er sammenslåingen av disse to spillemåtene noe helt nytt.
Kronen på verket er det faktum at spillet også vil fungere på tvers av ulike plattformer. På denne måten skal man som spiller kunne plante og vedlikeholde hagen sin på de håndholdte plattformene på bussen, mens man fortsetter ekspedisjonen på PC-skjermen når man kommer hjem, eller vice versa. Man skal nemlig også kunne spille gjennom hele spillet på én plattform, så om man kun har en iPad eller bare innehar en datamaskin skal ikke dette stå i veien for eventyret. Muligheten er uansett spennende for de som besitter flere apparater.
Med solsiden opp
De ulike omgivelsene man besøker vil på sin side bære preg av stor variasjon. Dette kommer blant annet svært godt frem når utviklerne drar fram en rekke konsepttegninger. Her får vi et kjapt blikk på ideen bak en av spillets planeter: en planet som uheldigvis har stoppet i sin bane rundt solen. Hver halvdel av planeten er derfor foreviget i solskinn og mørke, noe som danner et spennende grunnlag for spillomgivelser.
På skyggesiden hersker is, kulde og mørke – på solsiden er det ørken og glovarme steiner som gjelder. Vi tar en nærmere titt på ørkendelen av planeten: Her vil man for eksempel måtte trave fram og tilbake mellom massive kampesteiner for å ikke svime av i den stekende solen som alltid plager området.
Det spilleren derimot ikke vet er at blant alle disse kampesteinene befinner det seg en rekke fiender som er forkledd som steiner. Det man trodde var en trygg hvileplass viser seg plutselig å være en gigantisk krabbelignende skapning som man må bekjempe midt i en glovarm ørken, og da kan det være lett å bli stresset.
Vi fikk ikke se så altfor mye av kampsystemet, men det som ble vist fram virket noe stivt, selv til et turbasert rollespill å være. Det skal uansett sies at den utgaven av spillet vi fikk titte på var langt ifra ferdig, så det er mer enn sannsynlig at dette ordnes i forkant av den enedelige utgivelsen.
Konklusjon
Festival of Magic er et norsk spill som utvilsomt har potensiale. Med inspirasjon hentet fra tradisjonelle rollespill og klassikere som Monkey Island, Quest For Glory og Harvest Moon er det mye sjarm å spore i de fargerike figurene og de interessante omgivelsene. Det lille vi fikk se av spillet viste i hvert fall fram et rollespill som sammen med dyrkingsmekanikkene ligger an til å bli noe litt utenom det vanlige.
Det gjenstår fremdeles å se hvor spennende kampsystemet blir i det lange løp, per dags dato virker det litt stivt og klønete, men dette vil forhåpentligvis forbedres før lanseringstider. Mye kommer også til å stå og falle på hvor fengende spillets historie ender opp med å bli - akkurat nå vet vi fint lite om denne delen av spillet. Det at man skal kunne spille Festival of Magic på tvers av flere ulike plattformer er uansett et stort pluss, og det faktum at den første episoden slippes gratis kan tyde på utviklere som i det minste har tro på sitt eget produkt.
Les også: En nærmere titt på flere norske indie-spill Les også: Sniktitt på det lovende skrekkspillet Among The Sleep
Festival of Magic har planlagt lansering rundt juletider, og vil først og fremst dukke opp til PC, Mac, iOS og Android.