I starten av spillet blir Jack Carver jaget av leiesoldater, og disse benytter seg av en rekke ulike metoder for å ta knekken på den stakkars båtkapteinen. Disse metoder inkluderer å bruke feller, som gjør stor skade på Jack om han skulle være så uheldig å gå i dem. Leiesoldatene vil ofte prøve å jage eller lure spilleren til å gå i fellene deres. Fellene er selvfølgelig godt skjulte, men det er mulig å se dem hvis du følger nøye med på omgivelsene dine.
Etter hvert finner Jack selv ut hvordan han skal lage slike feller. Disse fellene vil være lette å lage, og vil kunne brukes til å ta ut en eller flere leiesoldater på nært hold. Du har for eksempel mulighet til å binde fast greiner, slik at de oppfører seg som en kraftig pisk når noen utløser fellen. Feller av denne typen kan du lage omtrent overalt, så lenge du har tilgang til lianer, greiner og lignende.
Etter hvert som du spiller lærer du å lage nye feller, men pass på; det er ingenting som hindrer deg i å gå i dem selv, om du er uforsiktig. I tillegg kan du for eksempel legge ut selvskudd og legge miner. Feller vil også bli en del av flerspillergameplayet i spillet, og Ubisoft vil kunngjøre flere detaljer rundt dette snart.
Du vil naturligvis også kunne bruke kjøretøy, snike deg fremover for å ta ut fiendene bakfra, benytte deg av snikskytterrifler og gjøre alt det vi fikk gjøre i Far Cry. Dermed ser det ut til at spilleren får enda flere valgmuligheter enn han gjorde i PC-versjonen, som fikk mye ros for sitt åpne gameplay. Far Cry: Instincts kommer til PS2 og Xbox til våren.