Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2017 nå på nyåret. Denne gangen er det Jonas Magerøy.
Jonas Magerøy
Har skrevet for Gamer.no siden 2015. Hans første møte med videospill var Donkey Kong Country til SNES. Siden da har han fremarbeidet en spesielt sterk lidenskap for historiedrevne spill som The Last of Us og Bioshock, sandkassespill som Fallout 3 og Red Dead Redemption, men holder stadig Zelda-serien tettest til brystet. Utover skriverier prater Bodøværingen støtt og stadig om spill og ymse annet han både liker og misliker på podkasten DoubleJump.
Mange liker å skrike høyt på internett om hvilket bedritent år 2016 var. Det er forståelig; vi mistet mange kjente ansikter, inkludert en sentral mann i norsk spillindustri som forlot oss på tragisk vis.
Men alt var ikke bare sorg og elendighet. På spillfronten var det mye bra som skjedde – vi fikk til og med ryddet litt i listen over spill som tilsynelatende aldri ville komme ut, og disse spillene var jevnt over svært gode.
Nå er 2016 forbi, og jeg benytter anledningen til å prøve og skisse ut spillåret som kommer med de blanke arkene og fargestiftene jeg nå har fått. Og om vi skal tro meme-apparatet på tampen av fjoråret, kommer ingen flere kjente skuespillere eller musikere noen sinne til å dø igjen. Gratulerer til alle som overlevde.
Her er ti spill jeg gleder meg til i 2017.
Se også listene til:
Cosmic Star Heroine
Sjanger: Rollespill
System: PC, PlayStation 4 og PlayStation Vita
Utvikler: Zeboyd Games
Kommer: En gang i 2017
Chrono Trigger er for meg, som for mange andre, en av de bedre japanske rollespillene laget. Derfor er det enkelt å bli interessert når en uavhengig utvikler viser frem nydelige piksel-kunstbilder og kampsekvenser uten sort overgangsskjerm fra sitt nye spill og nevner Chrono Trigger og Suikoden som inspirasjonskilder.
Utvikler Zeboyd legger listen høyt med de nydelige og varierte områdene og figurene vi har sett til nå, og med løftet om et enestående musikkspor av HyperDuck Soundworks (som lagde musikken i Dust: An Elysian Tail). Man vil kunne få opp til elleve fargerike figurer på laget som man kan ta med i kamp, med hundrevis av evner å mestre.
Cosmic Star Heroine handler om Alyssa L'Salle, en av de beste agentene i den galaktiske regjeringen. Hun redder alltid dagen, og er elsket av folket. En dag avslører hun en mørk konspirasjon, og da forsøker regjeringen å blottlegge henne som en spion. Hver eneste organisasjon hun noen sinne har hatt noe med å gjøre er nå etter henne, i tillegg til skaren av fans som vil møte henne for å få en autograf. Alyssa blir rett og slett nødt til å redde dagen nok en gang, denne gangen med absolutt alle etter seg, på godt og på vondt.
Super Mario Odyssey
Sjanger: Plattform, eventyr
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: Fjerde kvartal, 2017
New Donk City. Hadde jeg kunnet, skulle jeg gjerne latt navnet på den nye New York-lignende byen i Super Mario Odyssey stå som den ene begrunnelsen for hvorfor det nye Mario-spillet er noe å se frem til. Jeg mener, dette kombinert med det faktum at Nintendo skal ta den italienske rørleggeren tilbake til Super Mario 64- og Super Mario Sunshine-røttene, som egentlig ikke er spillseriens røtter, er vel nok for de fleste?
I den ene traileren vi har fått se til nå blir vi lovet varierte og fargerike verdener, plattformer å hoppe på, gjenstander å samle inn, og nye evner å leke oss med. Det kan også se ut til at prinsesse Peach og Bowser, ikledd bryllupsklær, har tenkt å love hverandre troskap. Kanskje er New Donk City den nye hub-verdenen, og målet er å få tilgang til skyskraperen hvor bryllupet finner sted?
Dette er selvsagt bare spekulasjon, men én ting er sikkert: New Donk City.
Persona 5
Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 4 og PlayStation 3
Utvikler: Atlus
Kommer: 4. april 2017
Jeg skal være helt ærlig nå: For et års tid siden hadde jeg ingen forhold til Persona-serien, annet enn lovord fra andre i spillindustrien. Det var ikke før september 2016 at jeg omsider tok plasten av Persona 4 Golden til PlayStation Vita og turte å begi meg ut på denne kolossen av et rollespill.
Hundreogtrettini timer senere hadde jeg ledd, grått og kjempet meg til «Golden Ending», og jeg kjenner fortsatt et tomrom i hjertet mitt. De forholdene jeg fikk til klassekameratene mine i den lille landsbyen Inaba var noe helt unikt; noe jeg ikke har kjent på i et spill tidligere i like stor grad. Det faktum at vennskapene du knytter i den virkelige verdenen direkte påvirker de dype kampsystemene i TV-verdenen i Persona 4 gir hele spillet en fullkommen sammenheng mellom absolutt alt du gjør, være det skoleoppgaver, slåsskamp eller stevnemøter.
Persona 5 tar det unike skole- og hulerollespillet fra landsbyen og inn i Tokyos hjerte, hvor du styrer en ny hovedperson gjennom et skoleår som uten tvil vil være fullstappet av morsomme figurer, sære situasjoner og spennende mysterier. Jeg kunne ikke vært mer klar for dette spillet.
Yooka-Laylee
Sjanger: Plattform, eventyr
System: PC, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Linux, Mac
Utvikler: Playtonic Games
Kommer: 11. april 2017
Banjo-Kazooie er et av spillene som understreker at Nintendo 64 er blant tidenes beste spillkonsoller for meg. Jeg har barndomsbilder av meg og klassekamerater som sitter og veksler på hvem som spiller og hvem som gjør skolelekser. Musikken var så fengende, og banene så fargerike, at ikke en gang den sterkeste demens vil kunne klare å slette spillet fra hukommelsen min.
Banjo-Tooie var morsomt, til du innså at de stappet alt for mye repetitivt innhold i spillet. Nuts & Bolts var …vel, Nuts & Bolts.
Når nyheten om at kjernen av Rareware, nøkkelpersoner i utviklingen det originale Banjo-Kazooie, ville lage en spirituell oppfølger, var det ikke bare jeg som ble svært engasjert. I Kickstarter-kampanjen samlet det nyetablerte studioet Playtonic Games inn over to millioner britiske pund, og utviklingen av spillet ble med det en svært vellykket realitet.
Med komponistene Grant Kirkhope (Banjo-Kazooie, Donkey Kong 64) og David Wise (Donkey Kong Country, Battletoads) på plass, er det ikke annet å gjøre enn å fryde seg over at det nå er under tre måneder til spillet omsider kommer.
Nex Machina
Sjanger: Action, arkade
System: PlayStation 4
Utvikler: Housemarque
Kommer: En gang i 2017
Selv om gode historier og action-eventyr ofte er fellesnevnere i spill jeg liker, finnes det noen unntak hvor spillmekanikkene er mer enn nok. Det finske utviklerstudioet Housemarque er i mine øyne kongen av avhengighetsskapende spillmekanikker.
Med Super Stardust HD på PlayStation 3, Super Stardust Ultra på PlayStation Vita og Resogun til PlayStation 4, har finskene virkelig perfeksjonert sin egen vri på arkade-formelen: Skyt fiender, aldri slutt å bevege deg, oppgrader våpenet ditt, gjenta.
Denne enkle formelen, kombinert med engasjerende musikk, sylskarp grafikk og den lett gjenkjennelige kvinnestemmen som annonserer hva som skjer, har gjort Housemarque til et utviklerstudio jeg holder et ekstra godt øye med.
I Nex Machina blander de tempoet og poeng-fokuset fra de nevnte spillene med fotsoldat-settingen fra Alienation og Dead Nation, i noe som ser ut som akkurat det jeg vil ha fra denne gjengen: Timevis med intens rekord-jakt-moro. Det faktum at de har fått med seg Eugene Jarvis, arkadespill-legenden bak deres inspirasjonskilde nummer én, Defender, er intet mindre enn et stort pluss.