Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2017 nå på nyåret. Nå er det Andreas Bjørnbekks tur.
Jeg har svært mange gode spillminner fra 2016, men det betyr ikke at året var feilfritt. Titler som Final Fantasy XV, No Man’s Sky og Mafia 3 har for meg endt opp som triste eksempler på sistnevnte, men heldigvis har gullkorn som Hearts of Iron IV og The Witcher 3: Blood and Wine også vært til stede.
ANDREAS BJØRNBEKK
Har vært spilljournalist siden 2015 og skrevet for Gamer.no i litt over et år. Andreas er en stor tilhenger av rolle- eventyr- og strategispill, men koser seg også med enkle titler som Rocket League og Minecraft. Måtte han offentliggjøre fem favorittspill ville nok disse vært Final Fantasy X, The Witcher 3, Jak and Daxter: The Precursor Legacy, Medieval II: Total War og The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Stortitlene var definitivt til stede i fjor, og 2017 blir intet unntak. Spill vi har ventet på i flere år blir endelig tilgjengelige for spenningssøkere i de tusen hjem. Her er min liste over de mest etterlengtede spillene i 2017.
Se også listene til:
Kingdom Come: Deliverance
Sjanger: Action, Rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: Warhorse Studios
Kommer: 2017
Det er mange spill der man leder fryktinngytende hærer fra oven, men hvor er fortellingene som lar oss være en liten brikke i det store slaget? Med løfter om storslåtte øyeblikk, satser det tsjekkia-baserte utviklerteamet bak Warhorse Studios bringe oss det mest realistiske eventyrspillet noen gang. Kingdom Come: Deliverance finner ikke bare sted i det tysk-romerske rikets provins Bohemia på 1400-tallet, men verken magi eller andre overnaturlige hendelser skal være til stede.
Av slike grunner er spillet ofte referert til som «Dungeons & No Dragons». Se for deg et realistisk The Elder Scrolls V: Skyrim, så har du en relativt god ide over hva spillet vil tilby. Låst til et førstepersonsperspektiv for ekstra innlevelse skal man reise ut på en spennende historie basert på virkeligheten. Rustnings-skapning, hesteridning, realistiske fektekamper og bueskyting skal bringe det lille ekstra fra middelalderen, og dette er noe jeg er veldig spent på. Så lenge spillet tilbyr folk som roper «Ja, mein Kaizer!» a la de tyske figurene i Medieval II: Total War, er jeg sikker på at dette vil bli en umiddelbar klassiker.
Red Dead Redemption 2
Sjanger: Action, eventyr
System: PlayStation 4 og Xbox One
Utvikler: Rockstar Games
Kommer: Tredje kvartal, 2017
Western-settingen er ikke den jeg ofte tenker på som min favorittscene, men fy søder for en god jobb utvikler Rockstar har gjort med Red Dead Redemption. Da spillet kom ut i 2010 var det få andre titler som kunne hamle opp med denne stormakten av et spill. En enorm verden, en lang fortelling og gode skyte- og ride-mekanikker gjorde PlayStation 3 og Xbox 360-spillet unikt og nyskapende, og skal oppfølgerne gjøre det minst like bra, er det ikke snakk om at disse tingene kan mangle.
Det er ikke mye vi har sett fra oppfølgeren helt ennå, men det vi fikk se fra traileren fikk sjelen min til å felle en tåre. Ikke bare ser det vakkert ut, men de forskjellige områdene vi kommer til å besøke, og den kjente, fantastiske regien Rockstar er blitt kjent for er nok til at spillet handler på min liste over mest etterlengtede spill i 2017. Forhåpentligvis lever det opp til de ville forventningene mine. Saddle up, gutter og jenter!
Rime
Sjanger: Eventyr, puslespill
System: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, Windows
Utvikler: Tequila Works
Kommer: Mai 2017
Rime ble først vist på E3 i 2013, som begynner å bli en god stund siden. Det lille jeg så den gang brant seg fast på netthinna, av den enkle grunnen at det så spesielt ut. I det hele tatt inntar man rollen som en gutt som er strandet på en mystisk øy, og ikke overraskende er Rime et puslespill der man skal løse oppgaver og mysterier om hverandre. Sony selv kategoriserer det som et puzzle-eventyr.
Det som satt igjen hos meg var hvor mye Rime minnet om et litt mer lekent The Witness. Sistnevnte er et spill jeg likte svært godt, men som jeg gjerne kan se gjøres på andre måter. At Rime tilbyr oppgaver og mysterier, men velger å fokusere mer på fortelling og potensielt også karakterer er spennende. Et løfte om vakre visuelle opplevelser og herlig musikk legger ikke en demper på stemningen heller. Forhåpentligvis makter Rime å tilby en like morsom øy å utforske som det The Witness gjorde i fjor.
Horizon Zero Dawn
Sjanger: Action, rollespill
System: PlayStation 4
Utvikler: Guerilla Games
Kommer: 1. mars 2017
Dette spillet fra Guerilla Games har definitivt latt vente på seg. Trailer på trailer av robotdinosaurer og en fabelaktig verden skaper forventninger, men på ett punkt er det ikke nok med trailere lenger. Jeg har enormt lyst til å endelig få lov til å hoppe, rulle og slenge meg rundt i denne vakre post-apokalyptiske verdenen, som tross alt virker ganske forskjellig fra andre sandkassespill der ute.
Horizon Zero Dawn selges som et action-rollespill, og mer trenger jeg ikke høre for at ørene mine skal spisse seg. At den gamle Killzone-utvikleren endelig prøver seg på nye helt nytt er ikke noe dumt heller. Guerilla Games er en kjempe på visuelle effekter, og det blir spennende å se hva de kan gjøre med et spill og en fortelling som befinner seg i en helt annen sjanger og et helt annet univers enn de tidligere spillene sine. Og hvem vet; kanskje kan erfaringene utviklerne tar med seg fra Horizon Zero Dawn få innflytelse på et potensielt fremtidig Killzone.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Sjanger: Action, rollespill
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo EPD
Kommer: 3. mars 2017
Jeg har aldri vært en Zelda-tilhenger av den enkle grunn at jeg ikke har eid en Nintendo-konsoll før, men etter Nintendo Switch-konferansen for noen dager siden – og med tanke på at jeg for første gang prøver meg på The Legend of Zelda: Ocarina of Time på Nintendo 3DS – er jeg spent. Jeg er en stor tilhenger av åpne verdener, utforskning, forskjellige klimasoner og hesteridning, og så langt ser The Legend of Zelda: Breath of the Wild ut til å ha alt dette og mer.
At Breath of the Wild har adoptert en visuell stil ganske lik den vi kjenner fra Studio Ghibli-filmer er rosinen i pølsa for min del. Jeg er veldig spent på hva spillet kan gjøre med stemmeskuespill, og forhåpentligvis åpner Nintendo Switch og den lange utviklingstiden utviklerne har hatt for nye muligheter og magiske opplevelser. Jeg gleder meg ordentlig til å se hva Nintendos Switchs desidert største lanseringsspill vil by på, ikke bare fordi jeg liker store spill med innbydende musikk og vind i gresset, men fordi jeg håper at Breath of the Wild er et rollespill jeg kan komme til å bruke hundrevis av timer på.
På neste side kan du lese om de neste fem spillene jeg gleder meg til »