Guacamelee! 2
Sjanger: Action, plattform
System: PlayStation 4
Utvikler: DrinkBox Studios
Kommer: «Soon-ish»
Guacamelee! har kanskje tidenes beste lydspor i et «Metroidvania»-spill. I tillegg er det det beste spillet i den sjangeren, som ikke har «Metroid» eller «Castlevania» i navnet.
At utvikler DrinkBox Studios gikk fra å lage de sjarmerende plattformspillene i Tales From Space-serien til et så stort og omfattende spill som Guacamelee!, er nesten like imponerende som hoppet Guerrilla gjorde fra Killzone til Horizon Zero Dawn.
Det første spillet er en audiovisuell fryd som aldri blir kjedelig. Utfordringene trappes opp like mesterlig som hemmelighetene i verdenen avdekkes gjennom opplåsing av evner. Historien passer stilen perfekt, og sjefskampene er like minneverdige som de beste sjefene i Super Metroid.
Guacamelee! er rett og slett et knallspill, og etter avbrekket studioet gjorde med Severed, ser det ut til at de endelig er like klare som meg for en oppfølger til den hønse-transformerende luchadoren Juans første runde innom de dødes verden. At man kan spille historien i samarbeidsmodus med opptil fire spillere er heller ikke å forakte.
A Way Out
Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 4, Xbox One og Windows
Utvikler: Hazelight Studios
Kommer: 23. mars 2018
Josef Fares er en lidenskapelig fyr. Vi så det nylig på fjorårets The Game Awards-utdeling, hvor Geoff Keighley fikk problemer med å stoppe tiraden hans. Går vi et par år tilbake, finner vi spor av samme lidenskap i spillet Brothers: A Tale of Two Sons – et av mine favorittspill noensinne.
Fares er tidligere kjent for svenske komediefilmer som Jalla! Jalla! og Kopps, og i sitt neste spill, A Way Out, virker det som han kombinerer sine evner som både filmregissør og spillutvikler.
Spillet handler om Leo og Vincent – førstnevnte spilt av Fares sin egen bror – som planlegger å rømme fra fengsel. Spillet må spilles i samarbeidsmodus, enten lokalt eller over nett, og skjermen vil være splittet mellom de to hovedfigurene til enhver tid. Størrelsen på hver figurs andel av skjermen vil variere etter hvor fokuset ligger i spillet.
Dette er et mildt sagt ambisiøst konsept, men jeg klarer ikke unngå å bli solgt på det. Når Brothers klarer å fortelle en historie som blir forsterket gjennom dets spillmekanikker, har jeg all tro på at dette spillet vil lykkes med det samme – selv om det ikke ser ut til å ville slite hjertet ditt ut av brystet på lik linje med Brothers.
Fe
Sjanger: Plattform
System: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch og Windows
Utvikler: Zoink Games
Kommer: 16. februar 2018
Ved første øyekast minner Fe om en tredimensjonal versjon av Ori and the Blind Forest. Man tar kontroll over en liten skapning som må utforske en diger skog. Det er mange dyr og planter i skogen som kan hjelpe deg fremover, og alle prater sitt eget «språk» som du må lære for å få deres hjelp.
Etterhvert som man lærer seg mer av skogens språk, vil man naturlig få tilgang til flere deler av skogen. I tillegg vil man låse opp evner, som å klatre i trær, ved å hjelpe «The Elder Tree», et gigantisk tre du besøker ofte i senter av skogen.
Med Guacamelee! 2 lengre opp og et spill utviklet av en viss legende lengre ned på listen min, føler jeg allerede nå at jeg kommer til å bruke opp ordet «Metroidvania», men det får så være. Dette spillet ser ut til å høre hjemme i samme sjanger, og jeg har ikke nådd det punktet hvor jeg har spilt meg lei på den typen spill. Kanskje 2018 blir året. Foreløpig er det bare begeistring å finne hos meg, i hvert fall!
Bloodstained: Ritual of the Night
Sjanger: Action, plattform
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows, Mac, Linux, Wii U, Vita
Utvikler: Inti Creates
Kommer: En gang i 2018
La oss kalle en spade for en spade: Castlevania: Symphony of the Night er det beste spillet i… den sjangeren. Koji Igarashi var en sentral person i utviklingen av det og så og si alle Castlevania-spill som fulgte, så det var ikke vanskelig å hoppe på hype-toget da han lanserte Kickstarteren sin for å fortsette å lage den typen spill i sin post-Konami-tilværelse.
Bloodstained: Ritual of the Night er en spirituell oppfølger til Castlevania-serien. Spillet handler om foreldreløse Miriam, som lider av en forbannelse som sakte men sikkert forvandler huden hennes til krystall. For å stanse forbannelsen, må Miriam utforske et stort slått i søket etter Gebel, en mann som har lidd samme skjebne i lang tid.
Premisset og den gotiske mosaikk-stilen sier egentlig alt jeg trenger å vite om det estetiske. Musikken vi har hørt til nå er som tatt ut av Alucards eventyr. Jeg håper bare bevegelsene til Miriam blir raskere etter hvert som man låser opp evner, for flyten ser litt for sløv ut i det vi har sett til nå. Men jeg tror Igarashi har kontroll; han er en av de best egnede til å vite akkurat hva som må gjøres for at mekanikkene skal sitte og føles belønnende etter hvert som man utforsker verdenen og låser opp nye egenskaper.
Spider-Man
Sjanger: Action
System: PlayStation 4
Utvikler: Insomniac Games
Kommer: En gang i 2018
Spider-Man ser bare skikkelig morsomt ut. Jeg har ikke noen spesiell tilknytning til superhelten i dag, men husker godt da jeg så Sam Raimis Spider-Man tre ganger på kino og sikkert hundre ganger på DVD da den kom ut, og brukte alle bursdagspengene mine som elleveåring på det første Spider-Man-spillet til PlayStation 2.
Noe jeg derimot fortsatt har et sterkt forhold til er Insomniac Games. Ratchet & Clank-skaperen lager knallgode spill over hele fjøla, og med sandkasse-spillet Sunset Overdrive har de bevist hva de kan få til i både den ene og den andre sektoren.
At deres versjon av Spider-Man, som er totalt løsrevet fra filmer og tegneserier, kommer til å bli bra har jeg så godt som ingen tvil om. Det vi har sett ser ut til å være en god dose morsom utforsking, spennende sniking og heftige neve-kamper. Alt uten å sette krav til deg om å ha lest tegneseriene eller sett filmene på forhånd. Takk Gnomen for det.
Hva gleder du deg til i året som kommer? Del gjerne din ønskeliste i kommentarfeltet nedenfor.