OSLO (Gamer.no): Det går faktisk et lite støkk i meg idet jeg får den litt slitte kontrolleren i hendene. I utgangspunktet føles den nøyaktig som en gammel, litt forslått, Super Nintendo-kontroller som jeg har spilt på siden barndommen – men akkurat denne er faktisk den eneste kontrolleren av sitt slag i hele verden. Merkverdig nok har den Nintendo-logoen klistret på baksiden, men PlayStation-logoen plantet på forsiden – i seg selv en overraskende treffende allegori for det som antageligvis er Nintendos største blunder i spillmarkedet noensinne.
Samarbeidet som gikk skeis
På slutten av åttitallet og tidlig på nittitallet hadde den japanske spillgiganten inngått et samarbeid med Sony. Elektronikkselskapet skulle utvikle en tilleggskonsoll til Super Nintendo som skulle bruke CD som format. I tillegg skulle Sony få utvikle en egen konsoll med samme funksjonalitet – en konsoll som kunne spille både Super Nintendo-spill og spill som ble utviklet til det nye CD-formatet Super Disc. Denne konsollen gikk under navnet Play Station.
Men, Nintendo fikk plutselig kalde føtter da de innså at Sony hadde spesifisert at de skulle ha rettighetene til Super Disc-formatet i kontrakten mellom dem. Dermed gikk de bak ryggen på Sony og inngikk en tilsvarende avtale med konkurrenten Phillips i stedet. Og, bare én dag etter at Nintendo stolt kunne avduke samarbeidet og den planlagte konsollen på CES-messen i 1991, avduket Nintendo – til både publikums og Sonys overraskelse – den nye avtalen med Phillips.
Sony endte likevel opp med å fortsette utviklingen av Play Station en stund til, og forhandlet frem en avtale der de kunne få ferdigstilt konsollen som kunne spille både Super Nintendo-kasetter og CD-spill. Til syvende og sist valgte Sony å legge kreftene bak en helt egen konsoll, uten noe av Nintendo-arven – maskinen vi i dag kjenner som Sony PlayStation.
Internt skal de likevel ha produsert 200 prototyper av den Nintendo-backede Play Station-konsollen for testing og utvikling, men denne versjonen ble holdt internt, og alle de produserte prototypene ble destruert.
Bortsett fra én.
LES OGSÅ: Hele den fascinerende historien om PlayStation »
Verdens sjeldneste spillkonsoll
I 2009 gikk bankfirmaet Advanta Corporation konkurs, og alt av inventar ble auksjonert bort. En av dem som gjerne ville ha en bit av selskapets inventar var Terry Diebold. Han hadde jobbet som vedlikeholdsmedarbeider noen år tidligere, og hadde satt seg som mål å sikre seg et servise og sølvtøy som han hadde sett blitt brukt på møterommene. Han bydde på auksjonen, og endte opp med å betale 75 dollar for serviset og mye annet krimskrams som Advantas sjef, Ólafur Jóhann Ólafsson, hadde lagt inn til oppbevaring – blant annet en merkelig konsoll.
– Da jeg så den gikk jeg på internett å prøvde å finne ut hva dette var for noe. Alt jeg fant var konseptbilder av hvordan den skulle se ut, forteller Diebold om det merkverdige funnet.
Konsollen var mye mer firkantet enn en typisk Super Nintendo eller Super Famicom. På toppen var det en inngang for Super Nintendo-kasetter, mens fronten huset et CD-drev. En grå, anonym spillkassett med en uleselig klistrelapp på var plugget inn i kassettinngangen. Ingen strøm- eller videokabler fulgte med. Den merkverdige håndkontrolleren med PlayStation-logoen på fronten og Nintendo-logoen på baksiden vitnet om at dette var noe utenom det vanlige, men akkurat hva maskinen egentlig var visste han ikke.
Han stuet den vekk på loftet, og tenkte ikke mer på det.
Det var ikke før sommeren i 2015 at historien tok en dramatisk vri. Terrys sønn, Dan Diebold, snublet over en Reddit-tråd der brukerne diskuterte historien bak det feilslåtte samarbeidet mellom Nintendo og Sony. Han slang inn en kommentar om at, joda, pappa har en slik en på loftet. Selvfølgelig var det ingen som trodde på ham. Det var godt dokumentert at de 200 prototypene som ble skapt ble skrotet tidlig på 90-tallet.
Men, samtidig begynte noen brukere å legge to og to sammen: Advanta-sjefen Ólafur Jóhann Ólafsson hadde vært en toppsjef hos Sony Interactive Entertainment på begynnelsen av nittitallet. Det var kanskje ikke helt utenkelig at han kunne ha reddet én av Nintendo PlayStation-prototypene fra destruering og oppbevart den siden? Og at Terry hadde fått tak i den tilfeldig den sammen med resten av de auksjonerte eiendelene? Men for å bevise at maskinen var ekte trengte man uansett bedre bildedokumentasjon.
Så Dan – som hadde fått hard medgang fra de andre på Reddit – dro til Terry og tok bilder og video av konsollen for å bevise at de faktisk hadde en slik konsoll. Videoen eksploderte, og gikk sin seiersgang hos spillinteresserte verden over. Det tok ikke lang tid før Dans telefon ble fylt opp av henvendelser fra både store og små aviser og nettsider. Alle ville ha historien om dette utrolig sjeldne funnet. Alle ville vite mer om verdens sjeldneste spillkonsoll.
Vil ikke selge
Og det er derfor vi, på en kald februardag i Oslo, blir småsvett av å tafse på akkurat denne kontrolleren som er koblet til konsollen. Terry Diebold og sønnen Dan har i årene etter oppdagelsen reist rundt med konsollen til utallige spillmesser for å la vanlige dødelige få muligheten til å spille på den selv. Nå har turen kommet til Norge.
12. og 13. mai dukker de opp på Retrospillmessen i Sandefjord for å la norske spillentusiaster få prøvespille og høre historien om konsollen, men Terry har tatt en tur innom Norge nå for å promotere messen.
Terry er ikke så bekymret for at konsollen eller kontrolleren skal bli ødelagt (men jeg behandlet den usedvanlig skånsomt da jeg slo Tek.nos utsendte journalist i Super Street Fighter II Turbo, altså). Alle som ønsker får prøve å spille på den, og han vil la hvem som helst holde den opp og ta bilder med den.
– Jeg kommer ikke til å selge den, sier han flere ganger enn jeg kan telle når vi slår av en prat.
Den 63 år gamle amerikaneren lyser opp av entusiasme når han snakker om konsollen. Det er tydelig at han er fornøyd med alle mulighetene og oppmerksomheten han har fått i kjølvannet av oppdagelsen, og selv om han vet nøyaktig hva slags uvurderlig gjenstand han har i hendene vil han ikke skille lag med den.
– Jeg ble nettopp tilbudt noe i nærheten av en million dollar for denne greia, men det skjer ikke. Jeg vil mye heller dra rundt omrking og møte folk i mange forskjellige land og la dem ha det moro med den, for det er dét den er skapt for.
Reparert og velfungerende
Livet som omreisende messedeltager har gitt Terry en haug av nye venner og bekjentskaper, og hans åpenhet har gjort at mange har fått fikle litt med Nintendo PlayStation-konsollen på egen hånd. En av dem, Benjamin Heckendron, som er mest kjent for å modifisere spillkonsoller og lage YouTube-videoer av det, fikk faktisk fikle så mye med den at han reparerte CD-drevet i 2017. Nå kan man spille av lyd-CD-er, og faktisk kjøre spill fra CD-plater.
Siden konsollen aldri ble sluppet, finnes det dessverre heller ingen offisielle spill til den. Uheldigvis har det ikke dukket opp noen bortgjemte prototyper eller kildekode av spill som kan ha vært under utvikling. Det eneste spillet vi faktisk vet var planlagt for konsollen var Secret of Mana, men det ble i stedet gjort om til et kassettspill da avtalen mellom Sony og Nintendo havarerte. Spillet hadde antageligvis hatt mer innhold, men siden prototyp-konsollen ikke har svært mye mer å rutte med under panseret, annet enn mer lagringsplass, hadde nok spillet sett ganske likt ut.
Heldigvis har spillfansen selv valgt å fylle hullet. Den medfølgende spillkassetten inneholdt et oppstartsprogram for CD-drevet, og etter at det ble gjort tilgjengelig på nett har programmerere begynt å lage hjemmesnekrede spill til konsollen. Et av dem, kalt Super Boss Gaiden, får vi faktisk prøve selv. Her spiller vi som en Sony-toppsjef som reagerer i raseri etter at han far beskjed om at noen har funnet en Nintendo PlayStation-prototyp – en hyllest til den sjeldne konsollen, altså. Terry og sønnen Dan dukker også opp som figurer i spillet. Spillet kan man prøve selv på en Super Nintendo-emulator, på en vanlig Super Nintendo, eller via diskdrevet på Nintendo PlayStation-prototypen.
Nintendo PlayStation står igjen som et merkverdig, men betydningsfullt kapittel i historien om dataspill. Hva som hadde skjedd dersom Nintendo og Sony hadde kommet i mål sammen er det umulig å vite – kanskje hadde spillverdenen sett helt annerledes ut. Men for én amerikansk 63-åring har denne ene konsollen, som overlevde makulering, auksjonering og flere år på loftet, uansett forandret livet til det bedre.
– Dette er den moroa jeg får, å ha muligheten til å reise steder. Jeg har møtt så mange fantastiske og interessante folk, og jeg hadde ikke fått muligheten til det uten denne.
LES OGSÅ: Historien om Kinect - Del 1 »
LES OGSÅ: Historien om da Bandai Namco prøvde å overgå Game Boy »