Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2018 nå på nyåret. Nå er det Andreas Bjørnbekk sin tur.
2017 var et fantastisk spillår for mange, og for min egen del er det mange opplevelser jeg opplevde som svært sterke. Likevel var det ting som skuffet, eller som jeg rett og slett ikke fikk tid til å komme meg gjennom. Hvis noe, var nok 2017 der det kom mange gode titler litt ut av ingenting.
Nier: Automata, Hellblade: Senua's Sacrifice og Night in the Woods er liksom ting jeg ikke har hatt på radaren eller kjent til i årevis. Sånn sett er nok 2018 et år som passer meg personlig mye bedre, der jeg enten har kjære forhold til spillserien eller tidligere spill fra utviklerne involvert. Her er min liste over de ti spillene jeg gleder meg aller mest til i år.
Se også listene til:
Kingdom Come: Deliverance
Sjanger: Action, Rollespill
System: PlayStation 4, Xbox One, Windows
Utvikler: Warhorse Studios
Kommer: 13. Februar 2018
Det er veldig merkelig at det er gått et helt år siden jeg skrev om Kingdom Come: Deliverance som om det skulle komme ut i 2017, men nå er vi her altså igjen, denne gang med en klar og fast utgivelsesdato. Det har tatt godt med tid – nærmere nøyaktig fire år – men storspillet vi ble lovet under utvikler Warhorses suksessfulle Kickstarter-kampanje er altså rett rundt hjørnet.
Er du rollespill-tilhenger er det nok ikke mye man må trekke frem for å overbevise deg om at dette er noe å glede seg til – med måte, naturligvis. Tro mot vår egen verden foregår Kingdom Come i Bohemia i 1403, og tanken om et spill som kaster fra seg magien og det overnaturlige til fordel for realisme og et virkelighetsinspirert fektesystem med intrikate muligheter, er definitivt spennende. At Kingdom Come benytter seg av vakre CryEngine, samt lover et vakkert og tidsaktuelt lydspor som lener seg på samtidens instrumenter og toner, er noe jeg også setter pris på. Så lenge stemmeskuespillet fungerer, fortellingen fenger og de nye mekanikkene sitter – som jeg innrømmer er enorme oppgaver for ethvert spill – kan dette bli ordentlig bra.
Red Dead Redemption 2
Sjanger: Action, Eventyr System: PlayStation 4, Xbox One Utvikler: Rockstar Kommer: Først/andre kvartal 2018
Ok, så langt er denne listen skummelt lik fjorårets, men hør meg ut; utviklere beregner ofte feil – og det kan være greit, det. Litt ekstra arbeid skader sjeldent, og forhåpentligvis er ikke Red Dead Redemption 2 blitt noe dårligere av noen måneder med ytterligere polering. Forventningene mine er skyhøye etter det fantastiske Red Dead Redemption fra 2010, som skapte den beste western-fortellingen jeg har opplevd.
Det er altså det lovløse Amerika vi skal til, og med en ny hovedperson og ukjente figurer å følge, er det nok ikke helt uriktig å tenke at vi får en spirituell oppfølger mer enn noe annet. Selv om jeg forventer å bli overrasket over hvor stor og detaljert verden vil være, og fylt med rare, morsomme og forferdelige mennesker, er det også akkurat dette jeg regner med å få. Rockstar har vist gang på gang at de mestrer miksen av sandkassebygging og personlige fortellinger, noe både forrige Red Dead Redemption og GTA-spillene er bevis på. Om ikke enspillerdelen er nok, er jeg også ekstremt spent på å endelig kunne ri side om side med venner over nettet.
Total War Saga: Thrones of Britannia
Sjanger: Strategi
System: Windows
Utvikler: Creative Assembly
Kommer: 2018
Creative Assembly har de siste årene fokusert på fantasy-universet Warhammer, og selv om Warhammer og Warhammer 2 var gode spill, har det liksom ikke vært Total War som denne historie-elskeren kjenner det. Derfor er jeg ekstra spent på dette dette Total War-innslaget i et helt nytt format kalt Total War Sagas, der man får innblikk i en relativt kort periode i historien.
Det mest spennende med Sagas-konseptet – og dermed Britannia – er at hvert spill skal ta for seg bare ett detaljert område eller land. I dette tilfellet er det altså Storbritannia i den kaotiske tidsperioden hvor alle fra normannere til nordmenn kjempet om de britiske øyene. Spillet i seg selv er basert på Total War: Attila, men utvikler Creative Assembly kommer med et ganske så morsomt løfte: Storbritannia i Total War Saga: Thrones of Britannia skal være 23 ganger så stort som Storbritannia i Attilas kampanje. Med andre ord skal de britiske øyene være like stort som hele kampanjekartet i Attila, som jo strekker seg fra Storbritannia til Afghanistan. Det lover et enormt detaljnivå, og forhåpentligvis vil spennende fraksjoner og enda kulere slagscener gjøre for et Total War-spill som kan bringe tilbake følelsen fra Medieval 2: Total War.
Total War: Three Kingdoms
Sjanger: Strategi
System: Windows
Utvikler: Creative Assembly
Kommer: Høsten 2018
Vi får ikke nok Total War her på bauget, og sånn sett kan 2018 bli et av de beste årene noen sinne. Total Wars neste store spill blir historisk, og denne gangen skal vi et sted vi aldri har plantet flaggene våre – Kina. Det er langt unna Europa, som jo er beliggenheten til rundt 90% av Total War-spill.
Året er 190, og Kina er i fullt kaos. En barnekeiser styrt av en tyrann blir utfordret av tre generaler som ønsker å frigjøre Kina fra regimet som har ført riket til randen av kollaps. Veldig lite er sagt og visst om Three Kingdoms så langt, men Creative Assembly lover et kampanjekart som er så episk at vi får hakeslepp. Det mest spennende er nok likevel den nye settingen, og de nye mulighetene knyttet til den. Jeg forventer blant annet helt nye mekanikker som ikke finnes i Total War: Attila, og forhåpentligvis får vi mer å administrere både på kampanjekartet og slagmarken.
God of War
Sjanger: Action, Eventyr
System: PlayStation 4
Utvikler: SIE Santa Monica Studio
Kommer: 2018
Mitt første ordentlige møte med spartaneren Kratos kom ganske sent, faktisk ikke før God of War III: Remaster-utgaven til PlayStation 4. Det møtet var imidlertid vellykket, og om ikke de kaotiske, men presise kampene gjorde susen, var det settingen som fanget meg. Et gammelt, men mytisk Hellas fylt med guder og demoner er fryktelig spennende, og ganske så sjeldent i spillverden.
Om mulig blir dette God of War enda kulere; Kratos flytter til Norge – i det minste til et kaldt område i et norrønt land med skyhøye fjell, dype daler og store sjøer – og alt det har å tilsi. Ekstrem grafikk og store monstre fanger oppmerksomheten, men forhåpentligvis vil et sterkt og vanedannende kampsystem gi nytt liv til spillserien. Jeg er også spent på å se om vi får en mer voksen fortelling med en mer troverdig og menneskelig Kratos.