Kent Williams favoritter:
A Vampyre Story (PC)
Utgivelsesdato: Oktober 2008
Denne gotiske humorgodbiten er et spill som har vært på vei en god stund, men nå ser den endelig ut til å være rundt hjørnet. Rundt Halloween-tider regner utviklerne med å få spillet ut i butikkene, og vi kan endelig stifte bekjentskap med den pripne, franske divavampyren Mona og hennes breiale flaggermuskompanjong Froderick.
Og hvilket spill det ser ut til å bli! Spillutviklerne i Autumn Moon må ha plukket med seg alt av verdi fra sin tid hos Lucasarts – for her lukter det kvalitet lang vei, og i alle ledd. Glimrende dialoger, flott animasjon, aldeles glitrende grafikk og massevis av morsomheter gjør at dette virkelig føles som et moderne Lucasarts-spill.
- Les del 1 og del 2 av vårt intervju med A Vampyre Story-skaperen
- Se videoer fra A Vampyre Story
- Se skjermbilder fra A Vampyre Story
Street Fighter IV (PC, Xbox 360, Playstation 3)
Utgivelsesdato: Ukjent
Capcom har ventet lenge med dette spillet, men når de nå først har laget det, er det for å sette skapet på plass en gang for alle. Street Fighter IV er et slikt spill som ser bedre ut i action enn det gjør på skjermbilder – spillets grafiske triumf er at det fortsatt føles som Street Fighter, enda det har gått over i tre dimensjoner og lagt på et lass med detaljer.
Jeg er ikke spesielt stor tilhenger av slåssespill, men da jeg og en Capcom-ansatt satte oss ned for en spontan match bak spakene var jeg solgt fra første stund. Street Fighter IV føles frydefullt konkret, lettfattelig og todimensjonalt, samtidig som det levner masse rom for taktisk og teknisk finesse. Animasjonene er glimrende, følelsen av at kjøtt treffer kjøtt er slagkraftig og konkret, og hele spillet er pakket inn i typisk, deilig Capcom-glam.
Jeg forlot den matchen med følelsen av å ha oppdaget noe stort, og med en uventet og fast overbevisning om at jeg må skaffe meg et sett med arkadestikker til spillets lansering i høst. Shoryuken!
Heavy Rain (Playstation 3)
Utgivelsesdato: I løpet av 2009
Forventningene til Heavy Rain var store på årets Games Convention, og spillet tok da også pusten fra oss. De ekstremt realistiske øynene Quantic Dream demonstrerte likner ikke noe vi har sett i spill før – og kan kanskje tjene som påminnelse om hva grafikk faktisk kan gjøre for en spillopplevelse.
Min favoritt blant det vi så av spillet var imidlertid verken grafikken eller det tilsynelatende intuitive grensesnittet, men noe så enkelt, og samtidig vanskelig, som stemningen. Forgjengeren Fahrenheit var et herlig atmosfærisk spill, og det ser ut til at Heavy Rain bare vil bygge på dette fundamentet. Stemmearbeidet, regneværet, bevegelsene, kameraarbeidet og den fantastisk detaljerte bakgrunnsscenen gjør alle sitt for å sende oss av gårde med hud og hår – til et sted som ikke fins.
De Blob (Wii, DS)
Utgivelsesdato: 26. september 2008
Noen ganger blir man litt overrumplet. Hva De Blob gjaldt, visste jeg det elementære fra før – du er en klatt med maling, og oppgavene dine dreier seg om å male verdenen rundt deg i rødt, gult og blått – og alle farger i mellom. Jeg visste at det var et slags plattformspill, og at det er basert på en idé som opprinnelig kom fra et knippe studenter ved et universitet i Nederland.
Det ingen fortalte meg – og som ikke kommer helt fram gjennom filmer fra spillet heller – er hvor kult det føles og bare svime rundt og klatte litt farge her og der. Det var heller ingen som hadde fortalt meg hvor pent spillet oppleves i person, eller om alle de tilfredsstillende belønningene spillet sprinkler over deg.
Etter tre kvarter med De Blob endte jeg opp i storhumør, glad og fornøyd. Bedre skussmål er det vrient å få.
Mushroom Men: The Spore Wars (Wii)
Utgivelsesdato: 14. november 2008
Fra ytre venstre fløy henter jeg min femte favoritt fra Games Convention. Mushroom Men er et plattformspill av den mer kreative skolen – og din oppgave er å hjelpe en soppmann gjennom en hard natt i skogen. Perspektivet kan sammenliknes med Rottatouille eller Toy Story – her er du knøttliten, og alt fra stoler til kaniner representerer enorme hindringer for ditt oppdrag.
Det Mushroom Men utmerker seg aller mest med er den grafiske stilen og den polerte opplevelsen. Brungrønn skogsmark blandes med kunstig, menneskeskapt neon og utgjør sammen en original og appellerende miks. Samtidig føles musikken som den alltid lander på halvslaget, luntende og lunefull og full av sjarm.
Kreative hjelpemidler som den kastekrok-aktige klisterhånda eller sugerør-flammekasteren gjør også sitt til at dette er et Wii-spill jeg klør etter å sette fingrene i.