Zombiefans verden over har nok ventet spent på den frittstående utgaven av den populære modifikasjonen DayZ. I fjor høst bedyret nemlig utvilker Dean «Rocket» Hall at spillet måttevære ute innen utgangen av 2012. Vel, vi er nå en uke inn i 2013, men zombieinvasjonen lar vente på seg.
I en bloggoppdatering forteller nå den hyggelige spillutvikleren om hvorfor prosjektet har blitt utsatt, og melder om en mer positiv utvikling enn man kanskje skulle forvente.
– For å si det enkelt – den frittstående utgaven er ikke her fordi vi fikk muligheten til å gå fra å lage et spill som så vidt bygget videre på modifikasjonen, til å faktisk bygge spillmotoren helt om og lage det spillet vi alltid har drømt om. Dette blåste våre opprinnelige planer i fillebiter, forteller Hall.
Planen for DayZ-teamet videre er å begynne en lukket test så snart som mulig, der 500 til 1000 spilere skal hjelpe til med å teste at alt fungerer som det skal. Hall understreker at denne testen kun går på det tekniske, og at spillbalansen lar vente på seg til senere. Resultatet av testen skal lede mot en intern lanseringsdato.
Brukergrensesnitt inspirert av Minecraft
Per dags dato har store endringer blitt gjort med utstyrshåndteringen. Mye av arbeidet har gått på å gjøre dette mer intuitiv for brukere. En annen stor del av arbeidet har vært å gjøre grensesnittet generelt brukervennlig.
– Grensesnittet designes for å være strømlinjeformet og funksjonelt slik som Minecraft, forklarer Hall.
Arbeidet med det nye kartet er litt stuttere, etter som designeren fremdeles sitter fengslet i Hellas. Via brev skal han likevel ha hatt muligheten til å påvirke designet fra cellen.
Hall oppgir ingen dato for lansering.
Les også: – DayZ distanserer seg helt fra ArmA II Les også: DayZ møter Grand Theft Auto?