Dersom du forhåndsbestilte Resident Evil 6 på PlayStation Network, og lastet ned spillet og oppdateringen på lanseringsdagen tirsdag, får du kanskje ikke startet opp spillet. IGN rapporter om at europeiske PlayStation 3-brukere som har gjort nettopp dette ikke får til å starte spillet. De møtes i stedet med en feilkode og en melding om at kopibeskyttelsesinformasjonen er feil Tilsynelatende ligger problemet i at oppdateringen kludrer med autentiseringssystemet for den digitale kopien.
Capcom forteller til IGN at problemet kan fikses midlertidig ved å avinstallere spillet, og installere det på nytt igjen. Når de så starter opp spillet denne gangen vil de ikke bli bedt om å gjennomføre oppdateringen. En bieffekt av dette gjør at disse spillerne ikke kan spille med eller mot luringene som handlet inn spillet på disk, men understreker at dette er et midlertidig problem.
De uheldige digitale spillerne har heller ikke tilgang på nettverkstjenesten RE.net mens tumultene pågår, men at de jobber iherdig sammen med Sony for å få ut en ny oppdatering så raskt som mulig.
Oppdatering på dag en som norm
Å oppdatere spill på slippdagen har blitt en rimelig vanlig praksis de siste par årene. En utvikler klarer aldri å presse ut hver eneste lille feil før spillet skal slippes, og bruker da ofte litt tid etter å ha sendt spillet i trykken på å stable en liten oppdatering på beina for å rette på små og store problemer. Denne gangen gikk det tydeligvis ikke helt som planlagt.
Nylanserte Resident Evil 6 har fått ganske blandet kritikk verden over. Vår anmelder var selv svært usikker på hvordan han skulle nærme seg spillet, og vekslet mellom å elske spillet, hate det, eller være helt likegyldig til det. Til slutt endte han dog opp med å konkludere med at «Resident Evil 6 har ei drivkraft som nektar deg å gi opp. Det er lett å bli forbanna, men gleda er tilsvarande stor når du omsider er i mål.»
Les også: Anmeldelse: Resident Evil 6 Les også: – Overlevelsesgrøss blir for smalt