Anmeldelse

Far Cry

Far Cry er et av årets mest etterlengtede PC-spill, men det var slett ikke få som tvilte på at det tyske selskapet Crytek skulle klare å levere varene. Det har de imidlertid gjort, og både Doom 3 og Half-Life 2 skal gjøre en temmelig god jobb for å overgå dette spillet.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Flerspiller med stort potensial
Far Cry har også mulighet for flerspiller. Det er tre spillmodus å velge mellom: "Team deathmatch", "deathmatch" og "assault". De to første er helt standard, mens den siste er en variasjon av Unreal Tournament sin klassiske "assault". Flerspillermoduset inneholder de fleste kjøretøyene fra enspiller, noe som gjør at spillet kan minne litt om Battlefield-serien og det mindre kjente Mobile Forces fra Rage. Denne delen av spillet er helt grei, og inneholder mange spennende muligheter, men kan ikke konkurrere med titler som Battlefield Vietnam og Unreal Tournament 2004. Den representerer med andre ord en god del ekstra moro for deg som har kjøpt spillet, men er i seg selv ingen grunn til å gå til innkjøp av Far Cry. Det er imidlertid verd å nevne at det er mulig å lage kart som kan spilles i kooperativt modus (altså hvor du og en venn samarbeider mot fienden), og at det allerede finnes noen slike kart på nettet. Dessuten ser modifikasjonsmulighetene ut til å være svært gode, så fremtiden kan ha mye spennende i vente for dette spillet.

Naturtro grafikk
Far Cry sitt visuelle bilde er svært ulikt det meste på markedet. Til nå har de fleste spill holdt seg langt unna naturlige landskap og vegetasjon. Det er mange grunner til dette; natur er vanskelig å gjenskape, og det skal få feil til før du legger merke til at noe ikke stemmer helt med det du ser på skjermen. I tillegg har vi det rent tekniske - store skoger medfører mange polygoner, og det er ikke alltid forenelig med ønske om høy ytelse. Derfor er det forståelig at utviklere ofte holder seg til militærbaser og byområder med skarpe kanter og kvadratiske bygninger, men desto mer fornøyelig når de ikke gjør det. Crytek har ikke bare tatt denne utfordringen, men de har lykkes så til de grader at alt annet på markedet blekner fullstendig bort i forhold. Jeg tror aldri jeg kan spille Vietcong igjen, etter å ha sett jungelskogene i Far Cry.

Far Cry sine tropeøyer er virkelig en fryd for øyet. Her har vi alt fra asurblått hav, hvite strender og livlige palmetrær til tette jungelområder, grumsete elver og dystre sumper. Landskapene i Far Cry er ikke bare flotte og overraskende varierte, de er også realistiske. Dette er et av svært få spill hvor spillområdene ser ut som virkelige landskaper i stedet for kunstige kulisser. Alt ser ekte og troverdig ut. Uteområdene er imidlertid bare en del av spillet (riktignok en ganske stor del). Grafikken i Far Cry er minst like imponerende inne, hvor de dynamiske lysene og bump-mappingen for alvor kommer til sin rett. Det er mye å si om de rike detaljene i spillets grafikk, men det mest effektive er egentlig bare å peke på skjermbildene, som sier mer enn tusen ord dedikert til den fantastiske grafikken ville gjort.

Teknisk imponerende
Far Cry kjører på Crytek sin egen grafikkmotor, CryEngine. Denne motoren gjør en vanvittig god jobb, selv om den krever sin maskin. Legg merke til at Far Cry ikke i er noe DirectX 9-basert spill i utgangspunktet, og hvis du frykter at du går glipp av den heftige grafikken hvis du har et GeForce 4-basert kort for eksempel, er denne frykten ubegrunnet (men du må naturligvis ha siste versjon av DirectX og et kort som støtter den). En annen ting som er verd å huske på i forhold til de rent tekniske prestasjonene er størrelsen på spillområdene. Far Cry har noen av de største kartene som noensinne er sett i vanlige førstepersons skytespill. Med andre ord - Far Cry har ikke bare fantastisk detaljerte teksturer og modeller, bump-mapping, dynamisk lys og skygge, realistisk fysikk og en synsrekkevidde som slår det meste annet på markedet, men alt dette satt i enormt store landskaper hvor du aldri trenger å laste noe som helst når du først har startet kartet. Svært imponerende.

Det er ikke bare grafikken som har fått svært mye oppmerksomhet fra utviklerne. Lydsiden er også svært velutviklet. Bakgrunnslydene passer godt til det du ser på skjermen og hjelper med å bygge opp en god stemning, og er varierte og av god kvalitet. Våpnene høres kraftige og realistiske ut, og musikken er heftig (selv om mye av den kanskje gjentas litt for mange ganger). Den største kritikken jeg har til lyden er alle de kommentarene du får fra fiendesoldatene. De høres alt for macho ut, og mesteparten av tiden passer de overhodet ikke inn i stemningen. Forøvrig gjør de ulike skuespillerne en god jobb, selv om det ikke er Hollywood-kvalitet over prestasjonene deres.

Konklusjon
Far Cry er ikke den revolusjonen noen av oss så for oss at det kom til å bli, men det er likevel et av de beste skytespillene som har kommet på markedet i løpet av de senere årene. Gameplayet er utrolig tilfredsstillende, og føles langt mer intelligent enn i de fleste skytespillene på markedet. Dessuten varer det lenge; er du en gjennomsnittlig gamer burde det kunne ta rundt 20 timer å spille gjennom Far Cry, og uansett hvor god du er vil det ta mye lenger tid enn de fleste nye skytespillene på markedet. I tillegg er Far Cry det spillet tilgjengelig i dag med best grafikk, uansett plattform. Er Far Cry det beste skytespillet på PC? Det får være opp til deg å bedømme når du har kjøpt og spilt det. For kjøpe det må du. Glem Half-Life 2 og Doom 3 i 20 herlige timer og konsentrer deg heller om det vi har akkurat nå, for det er nemlig temmelig fantastisk.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Siste fra forsiden