Den neste fasen i utviklingsprosessen vil fokusere ene og alene på å gjøre multiplayer-aspektet perfekt. For å perfeksjonere ytterligere har Crytek satt Chris Auty til å lede multiplayer-brettdesignet og Richard Tsao vil være ansvarlig for multiplayer-aspektet i sin helhet.
Chris Auty har en imponerende erfaring innen utvikling av lignende spill. Han er imidlertidig mest kjent i Counter-Strike-miljøet etter å ha stått bak designet av brett som "Inferno" og "Aztec". Han har også ledet designteamet i Half-Life: Counter-Strike, Counter-Strike: Condition Zero og Half-Life: Day of Defeat.
- Utviklerteamet her hos Crytek har løftet kvalitetsnivået med tanke på det visuelle-, gameplay- og AI-standarder for et førsteperson-skytespill. Far Crys motor er utrolig tilpasningsdyktig for nye typer gameplay, noe som gjør multiplayer brettdesign til en av mine mest kreative erfaringer noen gang, forteller Auty i pressemeldingen.
Richard Tsao, som tidligere har jobbet med prosjekter som Asheron's Call 2, Dungeon Siege og MechWarrior 4 forteller at Far Cry vil bringe på banen en rekke elementer som fremtidige spill antageligvis ikke vil klare seg uten. Teknologien er i følge han så bra at mange vil i fremtidigen takke Far Cry for å ha drevet sjangeren fremover.
Men dessverre betyr dette at spillet blir utsatt til en uviss dato i første kvartal 2004. Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart vi vet noe.