Stranger foregår i en fantasiverden delt i to deler; en på overflaten, og en under den. Disse to delene er svært forskjellige, både når det gjelder utseendet, livsforholdene og de vesenene som befolker dem. I tillegg til alle slags farlige monstre bor det en rekke siviliserte stammer rundt om i denne verden, og hver av disse stammene har sine egne styrker og svakheter.
Spillet blander sanntidsstrategi med elementer fra rollespill. Her får du kontrollere større eller mindre grupper soldater og heltekarakterer, og alle har sine egne evner som kan forbedres etter som spillet utvikler seg. Spilleren vil også treffe på nøytrale karakterer og hele stammer, som kan bli verdifulle allierte eller bitre fiender, alt etter hvordan de blir behandlet.
Stranger lover også et avansert magisystem hvor du får tilgang til kraftigere og kraftigere magi etter som karakterene dine blir bedre. Magien er knyttet nært sammen til omgivelsene, og de ulike delene av verden påvirker magien på sin egen spesielle måte.
Økonomi blir en viktig del av spillet. Du må hele tiden sørge for at de ulike delene av riket ditt får de ressursene som er nødvendig, og i tillegg må du produsere våpen og rustninger, og handle med andre stammer. Penger trenger du blant annet til å skaffe leiesoldater og magikere som kan kjempe i hæren din.
Stranger ser ut til å bli et svært omfattende spill, med mye å holde orden på. For å gjøre det lettere å kontrollere kommer spillet med et avansert system som bestemmer hvordan karakterene dine skal oppføre seg i de ulike situasjonene. Slik kan du selv bestemme i hvor stor grad du vil styre detaljene, noe som gjør at du til en hver tid kan konsentrere deg om det som er viktig.
Fireglow forventer at spillet skal bli ferdigutviklet innen slutten av desember. For øyeblikket er det ikke klart hvem som skal utgi spillet og når det kommer til det norske markedet.